NMBU Veterinærhøgskolen har fått fornyet sin europeiske akkreditering

Av Kristine Welde Tranås

Veterinærstudent i fjøset med underviser

NMBU Veterinærhøgskolen har fått fornyet akkreditering fra European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) for syv nye år.

EAEVE er en sammenslutning av veterinære læresteder i Europa, hvor NMBU Veterinærhøgskolen er medlem. EAEVE sender delegater til utdanningsinstitusjonene for å evaluere veterinærutdanningene. Selve akkrediteringen gis av European Committee of Veterinary Education (ECOVE) på bakgrunn av EAEVE-komiteens evalueringsrapport.

– Det er lagt ned en stor innsats fra mange av våre ansatte for å legge til rette for denne evalueringen, og vi er svært glade for at det gode arbeidet vi gjør, anerkjennes og at vi har blitt akkreditert for syv nye år, sier dekan Anne Storset.

Dokumentasjon på kvaliteten

Akkrediteringene gis for å sikre at utdannelsen følger EU-reglene (EU-direktivene 2005/36/EU og 2013/55/EU), og fungerer som en dokumentasjon på kvaliteten på utdanningen.

Evalueringssystemet skal forsikre offentligheten om at de skal stole på kvaliteten til nyutdannede veterinærer. I tillegg skal den gi en forsikring til veterinærstudenter og utdanningsinstitusjoner om at utdannelsen når de satte standardene.

Viktig med øyne utenfra

– Denne akkrediteringsordningen er viktig for oss. Vi er den eneste veterinære utdanningsinstitusjonen i Norge, og da er det viktig at vi sammenligner oss med internasjonale standarder som sikrer god kvalitet, sier Storset.

– I mange andre profesjonsutdanninger i Norge finnes det nasjonale retningslinjer som sikrer at utdanningene inneholder det samme. Når vi ikke har det innen veterinærmedisin, da blir disse internasjonale standardene desto viktigere. Det er sunt og viktig å få noen øyne utenfra til å se på det vi gjør, sier Lisbeth Hektoen, som er undervisningsleder ved Veterinærhøgskolen.

Fire dagers besøk

Sist NMBU Veterinærhøgskolen hadde besøk av EAEVE og fikk akkreditering, var i 2014. I oktober i år fikk Veterinærhøgskolen igjen besøk av en delegasjon fra EAEVE. I løpet av fire dager fikk de omvisninger, fulgte undervisning og holdt både åpne og lukkede møter med ansatte og studenter.

Evalueringssystemet er bygget opp rundt 10 «områder» med tilhørende 60 ulike standarder. Komiteens jobb var å vurdere hvordan Veterinærhøgskolen tilfredsstilte hver og en av disse standardene.

Svært positiv evalueringsrapport

I sin evaluering trakk komiteen blant annet fram Veterinærhøgskolens etablerte kvalitetssystem for undervisning, med systematisk rapportering, diskusjon og samarbeid, de gode fasilitetene for praktisk opplæring ved campus i Sandnes, det store antallet spesialister og doktorgradsstudenter, de toppmoderne fasilitetene i Veterinærbygningen og det avanserte utstyret for diagnostikk, behandling og kirurgi ved Dyresykehuset.

– Alt i alt leverte komiteen en svært positiv evalueringsrapport etter besøket, og det er svært hyggelig. Ved Veterinærhøgskolen har vi dyktige studenter, svært dedikerte ansatte og utmerkede fasiliteter. Da ligger alt til rette for god undervisning, og denne akkrediteringen er et resultat av det gode arbeidet som våre ansatte legger ned hver dag, sier Hektoen.

Bilder fra evalueringsbesøket i oktober: