Startet opplevelsesbedrift med bærekraft i fokus

Av Kateryna Krutskykh

Kaja Irene Mathisen, tidligere masterstudent i samfunnsøkonomi, er en av skaperne av opplevelsesbedrift som setter bærekraft i fokus.

- Jeg er nyutdannet samfunnsøkonom, klimaaktivist, gründer, feminist og nå skal jeg begynne å jobbe i Landbruksdirektoratet, så da blir jeg byråkrat også!, sier Kaja Irene Mathisen, som har nylig fullført mastergrad i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen.

Kaja Irene startet sine studier ved NMBU i 2012, da hun tok bachelorgrad i miljø- og utviklingsstudier ved NORAGRIC. Under studiet ble Kaja Irene kjent med medstudent, Emilie Midttveit Bollingberg, og det viste seg at jentene hadde mange felles interesser.

- Både Emilie og jeg har engasjert oss for klima og miljø i blant annet KFUK-KFUM Global, Fremtiden i våre hender og Spire. Samtidig som vi studerte ved NMBU startet Emilie og jeg friluftslivsfestivalen "Balansefestivalen" på Hamarøy. Arbeidet med festivalen har gitt oss mersmak på opplevelsesturisme og vi bestemte oss i høst for å ta det et skritt videre og starte opplevelsesbedriften "Æventyr DA", forteller Kaja Irene.

Fokus på bærekraft
Bedriften "Æventyr DA" skal arrangere opplevelsesaktiviteter som for eksempel padleturer, klatreturer, fjellturer og skiturer.

- Vi ønsker å starte en bevisstgjøring blant friluftslivsaktører om hvordan vi påvirker naturen ved å bruke den, forteller Mathisen.
- Jeg tror at vi kan øke folks bevissthet om miljø og bærekraft gjennom miljøvennlige opplevelser ute i friluft. Samtidig er det nesten umulig å bruke naturen uten å sette igjen spor. Visste du for eksempel at man ikke skal brenne bål på svaberg siden det da kan sprekke? Eller at flisgensere avgir microplast hver gang man vasker de? Mesteparten av sporene friluftsliv setter igjen kommer ikke direkte fra turen man var på, men fra utstyret man kjøper før man drar og klimautslippene fra reisen til turens start.

Viktig kunnskp

Kaja Irene har blant annet ansvar for økonomi og regnskap i bedriften og med mastergraden i samfunnsøkonomi trives hun godt med disse arbeidsoppgavene.

- En god økonomiforståelse kommer naturligvis godt med i bedriften. Men det viktigste jeg har tatt med meg fra Ås er kunnskapen og bevisstheten om miljø og bærekraft, sier gründeren.

Veien videre
I høst har "Æventyr DA" blitt en realitet, og Kaja Irene og Emilie ble "kjendiser" i Lofoten så å si over natten.

- Vi har blitt invitert til Nordland Nasjonalparksenter sin årlige konferanse som foredragsholdere, og jeg fikk tilbud om et års vikariat i Landbruksdirektoratet, forteller Kaja Irene.

- Jeg gleder meg til å begynne å jobbe i Landbruksdirektoratet og få litt erfaring som arbeidstaker, samtidig håper jeg at jeg klarer å holde kreativiteten og gründerlysten i live og ikke blir for komfortabel med byråkrattilværelsen.

I 2018 planlegger "Æventyr DA" å arrangere 6 helgearrangementer i Nord-Norge med ulike aktiviteter. Et av disse arrangementene blir naturlig nok "Balansefestivalen" som i 2018 skal arrangeres på gården Kaja Irene har vokst opp på.