Selger- og kjøperadferd i boligmarkeder

Av Andreas Eidspjeld Eriksen; Emma Susanna Hidas

Boligmarkedet
Foto: shutterstock

Andreas E. Eriksen har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt hvordan selgere og kjøpere oppfører seg i boligmarkedet. Hans forskning gir ny innsikt i hvordan forskjellige faktorer påvirker adferden til aktørene i markedet.

Uerfarne aktører og adferdsmønstre 

Privatpersoner som deltar i boligmarkedet har ofte lite erfaring. Dette gjør dem mer utsatt for å ta beslutninger basert på enkle tommelfingerregler og mentale snarveier. Boligmarkedet utgjør en stor del av økonomien, derfor kan disse individuelle valgene også påvirke makroøkonomien. 

Tapsaversjon hos selgere 

Ett av funnene i Eriksens avhandling er at selgere ikke alltid viser den forventede adferden kalt "tapsaversjon" – en tendens til å unngå tap fremfor å oppnå gevinst. Den etablerte metoden som har blitt brukt for å identifisere tapsaversjon i boligmarkeder gir resultater i tråd med tapsaversjon, men funnet antyder at metoden kan være sensitiv for utelatt informasjon om boligene som er viktig for prisantydningsfastsettelse. Denne sensitiviteten kan også knyttes til markedskonteksten som boligselgerne opererer i. 

Sollys og boligpriser 

Et annet interessant funn er at mengden sollys under visninger kan påvirke boligprisen positivt. Selv om alle vet at sollyset varierer gjennom året, ser det ut til at kjøpere verdsetter boliger høyere hvis visningen skjer på en solfylt dag. Dette funnet kan forklares av kognitive prosesser og skjevheter relatert til disse. 

Prisantydning og kjøperinteresse 

Eriksen fant også at hvis man tar hensyn til mye relevant informasjon om boliger på markedet, har prisantydningen liten effekt på kjøperinteressen. Men i lavere prissegmenter kan prisantydningen likevel ha en innvirkning. Dette står i kontrast til teorien om at kjøpere alltid bruker prisantydningen som en rettesnor for søket sitt, uavhengig av prissegment. 

Justering av budgivning 

Til slutt viser avhandlingen at boligkjøpere tilpasser sin adferd etter hvert som de deltar i flere budrunder. Kjøpere blir mer konkurransedyktige og øker sjansen for å vinne budrundene over tid. 

Avhandlingen bidrar til nye innsikter boligmarkedet ved bruk av unike data. Bidragene belyser fundamentale spørsmål relatert til boligmarkedet, og legger grunnlag for videre forskning relatert til kjøper- og selgeradferd både i en boligmarkedet og i andre markeder. 

Andreas Eidspjeld Erikse forsvarer sin doktorgradsoppgave "Selger- og kjøperadferd i boligmarkeder" 20. mars 2025.

Publisert - Oppdatert

Del på