Opptakskrav til Master i samfunnskonomi

Opptakskravet til masterprogrammet i samfunnsøkonomi er en bachelorgrad i samfunnsøkonomi eller tilsvarende.

I bachelorgraden kreves det at du har en fordypning på 90 studiepoeng med følgende krav til innhold:
- Minimum 60 studiepoeng i samfunnsøkonomiske emner
- Minimum 20 (25) studiepoeng i mikroøkonomi
- Minimum 20 (15) studiepoeng i makroøkonomi
- I tillegg er det krav om matematikk og statistikk i fordypningen.

Beregning av karaktersnitt ved opptak
Opptaksgrensen oppgis i norske bokstavkarakterer. Hver bokstavkarakter omgjøres til tall: A=5 B=4 C=3 D=2 E=1. Dette tallet ganges så med antall studiepoeng i det enkelte kurs. Alle summene legges så sammen og deles på det totale antall studiepoeng i bachelorgraden (180 studiepoeng).

Slik beregner du din gjennomsnittskarakter

Karaktergrense
Det kreves minimum C (3,00) som gjennomsnittskarakter. Karakterkravet ved hvert opptak vil variere avhengig av søkernes karakterer. Kravet til opptak kan derfor bli høyere enn minimumskravet. Høsten 2011 var opptakskravet 3,15 i snitt.

For søkere med utenlandsk utdanning vil det bli foretatt særskilte vurderinger.

Masterprogrammet i samfunnsøkonomi er et engelskspråklig program. For opptak til engelskspråklig masterprogram gjelder et av følgende spesielle opptakskrav i engelsk:

a) engelsk grunnkurs i videregående skole, (5 uketimer) med karakteren 4 eller bedre (eventuelt bestått engelsk videregående kurs I og/eller II) A)

b) Test of English as a Foreign Language (TOEFL) med minst: 550 poeng for Paper-based test (PBT) eller 80 poeng for Internet-based test (IBT) B)

c) International English Language Testing Service (IELTS) med minst 6.0 poeng C)

d) annen godkjent dokumentasjon etter individuell vurdering.

Nærmere informasjon om opptak til masterstudier:
Se kap. 5 Opptak til høyere grads studier i Forskrift om opptak

Generell informasjon om opptak:
Studentenes InformasjonsTorg (SiT), tlf.: 64 96 61 00.

Faglige spørsmål om opptak:
Studieveileder Kateryna Krutskykh, tlf: 64 96 56 65 / 64 96 57 00