Fikk relevant jobb i kraftmarkedet

Hilde Marit Kvile jobber som rådgiver i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). I jobben får hun svært god bruk det hun lærte i emnene i energiøkonomi og mikroøkonomi.

Hilde Marit Kvile Photo: PrivateHilde Marit Kvile Photo: Private Photo:

- Jeg jobber i seksjon for økonomisk regulering. Her bruker jeg mye av det jeg har lært fra studiet. Vi arbeider med teoretiske problemstillinger rundt regulering av monopoler, som for eksempel asymmetrisk informasjon og insentiver. I tillegg benytter vi mye statistisk analyse i arbeidet med å utvikle og benytte modeller for å sammenligne selskapene, for å kunne evaluere nettselskapenes ressursbruk i forhold til oppgavene de skal utføre.

Regulerer nettselskapene
Jobben hennes går ut på å regulere nettselskapene. - Nettselskapene er det man i mikroøkonomien omtaler som naturlige monopoler. Vi arbeider med å fastsette årlige inntektsrammer for hvert av nettselskapene, vi utvikler reguleringsmodellen og kontrollerer selskapenes økonomiske og tekniske rapportering.

Ble anbefalt økonomiutdanningen av venner
- Jeg kjente noen som hadde tatt økonomiutdanning på Ås og de anbefalte studiet. I tillegg tok jeg grunnkurs i utviklingsstudier før jeg kom til Ås, og der møtte jeg også folk som anbefalte økonomiutdanningen på NMBU.

Da hun studerte het masterstudiet økonomi og ressursforvaltning. I dag heter studiet masterprogrammet i samfunnsøkonomi, men innholdet er det samme. Hun anbefaler alle kommende studenter om å nyte tiden som student. – Les fag, bli med i kollokviegrupper og bli med i det sosiale livet på Samfunnet!