Fikk innblikk i det internasjonale gründermiljet

– Gjennom oppholdet på Gründerskolen i Houston fikk jeg kombinert studier i utlandet med arbeidserfaring fra en oppstartsbedrift på en glimrende måte, sier Iris Giladi, som i vår fullfører masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon ved NMBU.

Studentene på masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon ved NMBU reiser på Gründerskolen i 2. semester på studiet. Før studentene reiser til Houston får de innføring i emnene nyskaping, økonomistyring og entreprenørskap i praksis.

- Jeg kan p det varmeste anbefale studiet ved NMBU til fremtidige skere, sier Iris Giladi.- Jeg kan på det varmeste anbefale studiet ved NMBU til fremtidige søkere, sier Iris Giladi. Photo: Privat

- Fagene du tar det første semesteret ved NMBU gir en god introduksjon til fagfeltet, og gir deg gode kunnskaper som du får bruk for under oppholdet på Gründerskolen, sier Iris.

Fin kombinasjon av teori og praksis
Gründerskolen er et samarbeidsprosjekt mellom mange utdanningsinstitusjoner i Norge, og det er Senter for entreprenørskap ved UiO som koordinerer programmet. Iris var meget fornøyd med oppholdet hun hadde på Gründerskolen, der hun kombinerte studier ved Rice University og praksis i en oppstartsbedrift i Houston.

- Gründerskolen viste meg at teorien vi lærer blir benyttet i praksis av oppstartsbedrifter. For min del vekket dette interessen for selve vekst- og internasjonaliseringsfasen og oppholdet var vært svært lærerikt.

- Jeg fikk senere mulighet til å jobbe for Innovasjon Norge i Houston i 6 måneder. Der hadde jeg hovedansvar for å organiseringen og gjennomføringen av Gründerskolen, i tillegg til at vi jobbet med flere norske selskaper som skulle starte opp i Houston. Internshipet hos Innovasjon Norge fikk jeg for øvrig godkjent som en del av masterstudiet.

Stor interesse fra arbeidsgivere
Iris har nå levert masteroppgaven, og hun forteller at utdanningen har gjort henne attraktiv på arbeidsmarkedet og at jobben er sikret før hun får vitnemålet.

- Jeg har opplevd stor interesse for utdanningen fra potensielle arbeidsgivere, da innovasjon og entreprenørskap virkelig er i vinden og viktig for alle bedrifter, da det i bunn og grunn dreier seg om forretningsutvikling.

På samme tid som masteroppgaven ble levert fikk Iris jobb som Revenue Manager for hotellkjeden Scandic i Norge, der hun skal jobbe med strategi for å maksimere inntekter for de ulike hotellene rundt om i Norge.

-Jeg gleder meg til å starte i den nye jobben og er glad for at jeg har fått en jobb der jeg får brukt det jeg har lært i både bachelor- og masterstudiet.