Bærekraft og bærekraftrapportering for små og mellomstore bedrifter

Bærekraft og bærekraftrapportering for små og mellomstore bedrifterFoto: Shutterstock

Fremover vil det komme statlige krav til rapportering av bærekraftaktiviteter. Et nytt etter- og viderutdanningskurs Handelshøyskolen har utviklet i samarbeid med SMB Norge, vil gi verktøyene og kunnskapen for å navigere i det bærekraftige landskapet. Dette vil sikre små og mellomstore bedrifter god posisjonering for å vinne anbud og samarbeid med statlige organer og store bedrifter.

Konkurransefortrinn og posisjonering

Kompleksiteten i arbeidslivet og det grønne skiftet øker behovet for kompetanse både om bærekraftig forretningsdrift og kommunikasjon rundt bærekraft for den enkelte bedrift. Er virksomheten din rigget for fremtidig suksess? Bærekraft kan bli din nøkkel.

Det blir stadig viktigere for bedrifter og andre organisasjoner å bidra i arbeidet med å oppnå FNs bærekraftsmål. En rekke studier viser at bedrifter som arbeider ut fra bærekraftige forretningsmodeller lykkes bedre i markedet over tid. I tillegg vil det i nær fremtid komme statlige krav til rapportering av bærekraftaktiviteter basert på EUs taksonomier. Interessen og behovet for økt kunnskap om det grønne skiftet er stor blant små og mellomstore bedrifter i Norge.

I 2021 lanserte Regnskap Norge en nordiske bærekraftstandard for små og mellomstore bedrifter. På bakgrunn av at store selskaper er forpliktet til å rapportere sitt bærekraftarbeid, medfører det flere krav til leverandørene - små og mellomstore selskaper. Krav vil også komme fra bankene som møter økte forventninger fra kunder, investorer og myndigheter. Små og mellomstore bedrifter som kan vise hvordan de jobber med klimamessige, sosiale og økonomiske forhold, får et konkurransefortrinn.

Kurset er utviklet i samarbeid med SMB Norge (interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter) og skal bidra til å gjøre små og mellomstore bedrifter bedre rustet til å møte disse kravene.

Et kurs for deg?

Kurset egner seg for ansatte (daglige ledere, økonomer, kontorledere, bærekraftskoordinatorer/-ledere mm.) i små og mellomstore bedrifter og enkeltpersoner med ønske om å heve egen kompetanse på fagområdet.

På den vakre øya Vega i Nordland arrangeres to fysiske samlinger 7.-9. september og 2.-4. november høsten 2023 på Vega Havhotell. I tillegg til samlingene består kurset av selvstudium og innleveringsoppgave med digital veiledning i etterkant av samlingene.

Kurset har tre hovedelementer:

• Innføring i bærekraftig forretningsdrift og bærekraftkommunikasjon
  • EUs taksonomier og praktisk bærekraftsrapportering for SMBer
  • Praktisk bruk av digitale verktøy for bærekraftsrapportering

Selve kurset er gratis. Arbeidsgiver/kursdeltaker må selv dekke eventuelle reise- og oppholdskostnader.

Kurset er utviklet med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Arbeidskrav og eksamen

Det er obligatorisk å delta på begge samlingene. Eksamen er innlevering av en sluttrapport i etterkant av samlingene. Denne bedømmes med bestått / ikke bestått. Bestått eksamen gir 7,5 studiepoeng.  Kursdeltakere som deltar aktivt på begge samlingene, men ikke leverer sluttrapporten i etterkant, vil få et kursbevis.

Begrensede antall plasser

Det er plass til 20 studenter, og det er "første til mølla"-prinsippet som gjelder blant de som er kvalifiserte. Krav for å få plass er generell studiekompetanse, eller søke om plass på grunnlag av realkompetanse. Kurset tilbys via SEVU (Senter for etter- og videreutdanning). Husk å sikre deg din plass tidlig, siste frist er 7. august.

Mer informasjon og påmelding her.

Vega Havhotell
Vega Havhotell Foto: Kristoffer Mollevik, Visit Helgeland