Programmering i fag

Av Hanne Alsvik Øygarden

I kompetansepakka gir vi en innføring i grunnleggende Python-programmering, i tillegg til å se på didaktisk bruk av programmering som verktøy i realfagsundervisning.

Målet med programmeringsdelen av etterutdanninga er å lære programmering i språket Python. Programmeringsinnholdet som vil bli gjennomgått er:

  • Utskrift til skjerm
  • Variabler
  • Jupyter Notebook
  • Input fra bruker
  • if-tester
  • for- og while-løkker
  • Lister
  • Tegning av grafer
  • Bruk av funksjoner
  • Skriving til og fra fil

Etter ønske kan vi også gå gjennom ting som for eksempel arrays, dictionaries og animasjoner. Programmeringsinnholdet vil knyttes til relevante undervisningseksempler innen realfagene.

Den andre delen av etterutdanninga handler om å vise og diskutere hvordan programmering kan brukes for å styrke realfagene. Dette vil vi gjøre ved å presentere konkrete eksempler og forslag til undervisningsopplegg som har blitt gjennomført og testa på elever, og modifisert etter utprøving. Eksemplene er hentet fra matematikk, naturfag, fysikk, biologi, kjemi og geofag. Det vil dessuten bli satt av tid til at lærerne får utvikle eller videreutvikle egne undervisningsopplegg i realfag med programmering.

Publisert - Oppdatert

Del på