Mangfold som en ressurs for motivasjon og mestring

Av Hanne Alsvik Øygarden

Den nye læreplanen fremhever en aktiv og utforskende elevrolle. Målet er å utdanne dyktige folk til yrkeslivet, men også å forberede elevene på demokratisk deltakelse i samfunnet. Elever som har dårlig erfaringer med skole vil kunne føle seg fremmedgjort i undervisningen. NMBU tilbyr oppfølging av skoler og lærerteam som vil ta utgangspunkt i slike elevers egne livserfaringer ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tverrfaglig undervisningsopplegg.

Et viktig mål for opplæringen er å fremme elevenes allsidige utvikling og stimulere deres personlige utvikling. Opplæringen skal også støtte elevenes identitetsarbeid, og styrke deres etiske, sosiale og kulturelle kompetanse. Dette skal fremme elevenes evne til demokratisk deltakelse og forståelse.

Inkludering i skolen innebærer at alle elever skal ha tilhørighet til en klasse og ta del i fellesskapet. Det er viktig å anerkjenne og verdsette mangfoldet av elever, og se elevmangfoldet som en berikelse og ressurs. Forskning viser at elevenes sosiale bakgrunn er utslagsgivende for hvordan undervisningen «treffer». Med sosial bakgrunn mener vi foreldrenes utdannelsesnivå, innvandringskategori (1. eller 2. generasjon) og familiens opprinnelsesland. Dette bildet er imidlertid sammensatt.

Skolefaglig innhold som tar opp relevante problemstillinger fra elevenes egne liv, kan engasjere elevene. Det kan dessuten være en «vitamininnsprøytning» for faglig og sosial læring samt personlig utvikling. I støttemateriellet til Fagfornyelsen fremheves det at faglig innhold berører ikke bare elevens tanker, men også deres følelser og holdninger til seg selv, hverandre og omverden. Valg av innhold kan således bidra til å bekrefte eller utfordre elevenes identitet og selvbilde, og deres relasjoner i klassen (Udir 2020).

Elevene skal kunne nå kompetansemålene i fag uavhengig av hvilken erfaringsbakgrunn de har. I noen tilfeller krever dette at lærere utnytter handlingsrommet som finnes i læreplanen til det fulle. Vi ved NMBUs lærerutdanning ønsker å utforske dette handlingsrommet sammen med lærere.

Rammer:

• Lærerteam fra én skole
  • Aktuelle fag: De fagene som skolen ønsker å involvere, hvor samfunnsfag er ett av dem
  • Trinn: 8-13
  • 4 samlinger for lærerteam à 2 timer
  • Møter med ledelsen, mellomarbeid og observasjon av timer