Live Hognestad Jensen - undervisningsinspektør

Av Johanne Høie Kolås

Blond, smilende kvinne på snøkledt fjelltopp
Foto: Privat

Live Hognestad Jensen er utdannet lektor i realfag og jobber som undervisningsinspektør på internatskole.

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Nå er arbeidsoppgavene mine ganske varierte. Jeg jobber på en alternativ opplæringsarena som tilhører osloskolen. Skolen ligger på Dal, og er internatskole. Det er 12 elevplasser, og elevene er her i inntil 12 uker. Jeg har noe undervisning, men som inspektør er jeg sjefen til lærerne. Jeg jobber aller mest med å følge opp god innføring av LK20, og at intensjonene i læreplanen kommer til syne for elevene.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?

Jeg får god innsikt i hvordan det jobbes strukturelt med å legge til rette for elevenes utdanning og danning. Lærere er ikke overlatt til seg selv, det er et stort støtteapparat rundt. Det kan noen ganger føles som en jobb man står i alene, men med et godt profesjonsfellesskap og god delingskultur er det en jobb man gjør i fellesskap.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Etter et årsstudium i fransk etter mastergrad fikkk jeg jobb på Heltberg private gymnas i Oslo. Der var jeg kontaktlærer og underviste i naturfag, biologi og fransk. Ved siden av jobb tok jeg videreutdanning i matematikk på NMBU.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Jeg bruker den didaktiske relasjonsmodellen når jeg selv planlegger undervisning. Men jeg bruker den enda mer som et verktøy for å diskutere god undervisning i profesjonsfellesskapet. Temaer jeg skrev om i masteroppgaven oppleves fortsatt aktuelt, og jeg har det med meg i tankene når jeg møter elever. Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU), som var viktig på lektorutdanningen ved NMBU, har jeg hatt med meg i alle jobbene jeg har hatt. Når jeg nå jobber overordnet med LK20 ser jeg stor nytte av å ha studert et sted der UBU var sentralt.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

På grunn av et bilde av krokus foran Urbygningen. Jeg synes det så veldig pent ut, og fant deretter ut hva jeg kunne studere der. Jeg var veldig glad i faget biologi på VGS, og tenkte at biologilærer var et bra yrke.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Jeg var veldig engasjert i studentsamfunnet, og må trekke frem sangkoret Lærken. Det gode studentmiljøet, som studentene blir nødt til å fikse selv med dugnadsånd, appellerte til meg. Å være student i en stor by, der det er et hav av tilbud og muligheter, lokket ikke meg. Jeg satte stor pris på å bli kjent med mange ulike mennesker, fra ulike studieretninger og fra ulike steder i landet (og internasjonalt).

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Du er aldri fastlåst til det du velger. Det finnes mange kurs, mange etter- og
videreutdanninger og mange mennesker som kan føre deg til nye steder. Vær åpen for mulighetene som kommer din vei, og grip dem!

Fakta

Live Hognestad Jensen

Studieprogram ved NMBU: Lektorutdanning i realfag

År for uteksaminering: 2014

Nåværende arbeidsplass: Undervisningsinspektør på Sedsvoll skole

Andre relevante jobber, utplasseringer, trainee-stillinger eller lignende:

  • Jobbet et år på en barneskole i Frankrike gjennom Comenius-program (i løpet av studietiden). Studerte fransk et år i Caen i Frankrike etter master. Jobbet på Heltberg private gymnas som realfag- og fransklærer. Etter det har hun jobbet på Vilberg ungdomsskole i Eidsvoll.

Publisert - Oppdatert

Del på