Lærerik utveksling for lektorstudentene

Av Johanne Høie Kolås

Gruppe med lektorstudenter fra NMBU og CZU samlet på Gjendebu høst 2021
Gruppe med lektorstudenter fra NMBU og CZU samlet på Gjendebu høst 2021Foto: NMBU

Gjennom utvekslingsprogrammet RESUME har PPU- og lektorstudenter fra NMBU fått utveksle verdifulle erfaringer med lærerstudenter fra vårt søsteruniversitet Czech University of Life Sciences (CZU) i Praha.

Dette universitetet var det tidligere landbruksuniversitet i Tsjekkia, og har som NMBU også lange tradisjoner med å tilby lærerutdanning. I studieåret 2021-2022 fikk studenter fra de to universitetene besøke hverandre gjennom utvekslingsprosjektet RESUME. Målet er å lære av hverandre og dele erfaringer om utdanning for bærekraftig utvikling og likheter og forskjeller i kultur og utdanning.

– Utveksling bidrar til perspektivutvidelse, og i dette tilfellet om hvordan undervisning ved andre universiteter og videregående skoler kan foregå, sier Solveig Strangstadstuen, førstelektor ved NMBU.

Fra Gjendebu til Praha

I høstsemesteret tok lærerstudentene ved NMBU imot åtte studenter og to ansatte fra lærerutdanningen ved CZU. Gjestene deltok på NMBUs samling på Gjendebu, hvor studentene øver på uteundervisning. Den andre uka tilbragte de i Ås, der de tsjekkiske studentene fikk høre om NMBUs utdanningstilbud og tilbud for skoleelever ved Vitenparken og skolehagen. De fikk møte studierådgivere og karriereveiledere ved NMBU, og elever og lærere ved Ås videregående skole i naturfag og mekaniske fag. Gjestene besøkte  også Norges Bondelag, som fortalte de tsjekkiske studentene om norsk landbruk og om samarbeidet mellom Staten og faglagene i landbruket når det gjelder politikk og priser for landbruksprodukter.

Lektorstudenter øver på uteundervisning med professor Edvin Østergaard: Å møte naturen med vårt estetiske blikk.
Lektorstudenter øver på uteundervisning med professor Edvin Østergaard: Å møte naturen med vårt estetiske blikk. Foto: NMBU

I vårsemesteret var det de norske studentenes tur til å reise til Praha. PPU-studentene Joar Gusevik og Hanne Teigen Rekve og lektorstudentene Inga-Maja K. Jernsletten og Solveig Johansen fikk i løpet av to uker lære om undervisningen i Praha, sammen med studieveileder Gayathiri Eelavendan og universitetslektor Martine Charlotte Liland.

I Praha besøkte de universitetet og fakultetene til landbruksvitenskap og miljøvitenskap, hvor de fikk informasjon om studietilbudene og hvordan universitetet jobber med bærekraft.

Studentene skrev logg hver dag, hvor de reflekterte over sine nye erfaringer.

– Dette er et av de beste universitetene i Tsjekkia på bærekraft. De har noen fag om bærekraft og de nye byggene har grønne tak og solcellepanel. Vi oppdaget at NMBU har en annen tilnærming til bærekraft enn universitetet i Tsjekkia. Vi har for eksempel integrert bærekraft i alle fag, og dette syntes de var interessant å høre om, skriver studentene.  

Skolebesøk og undervisning ved Schola Humanitas

Utveksling til Praha er en del av praksisopplæringen til lektorstudentene. Derfor fikk de både observere andres undervisning og samarbeide med hverandre om å planlegge og gjennomføre egne presentasjoner og undervisning. Studentene hadde forberedt en presentasjon om Norge for de tsjekkiske studentene og faglærerne. Temaene var  norsk kultur, deres eget studie og utdanningssystemet i Norge.

Lektorstudenter og studieveileder på sightseeing på campus på CZU i Praha
Lektorstudenter og studieveileder på sightseeing på campus på CZU i Praha Foto: NMBU

Et ekstra pluss ble det at studentene også laget samarbeidet med Erasmus+ studenter fra Hellas, Italia og Tyrkia om et undervisningsopplegg for en tsjekkisk skoleklasse. Målet var at elevene skulle reflektere over hvordan de kan gjøre sin hverdag mer bærekraftig, med utgangspunkt i utvalgte bærekraftsmål fra FN.

Denne øvelsen var nyttig, ifølge studentene.

– Vi holdt en prøvetime for noen lærere og tsjekkiske studenter, hvor vi fikk verdifulle tilbakemeldinger på hvordan vi kunne forbedre undervisningsopplegget vårt. Vi fikk tips om å se FNs bærekraftmål med norske øyne og hvordan vi personlig prøver å forminske våre individuelle påvirkninger på klima og miljø. Vi opplevde også at elevene først og fremst var vant til å lære av læreren i undervisningen. Det å dele erfaring og kunnskap med medelevene gjennom samarbeid virker ikke like vanlig her, skriver studentene i loggen.

Besøk til nasjonalparken og yrkesfagskole

På besøk til nasjonalparken Czech-Saxon Switzerland fikk studentene se dekar etter dekar med nedfallstrær. Førsteamanuensis Jiří Votava ved CZU kunne fortelle at området som tidligere var kultivert granskog har blitt utsatt for tørkeperioder, som har ført til voldsomme angrep av barkebiller. Studentene lærte at det har vært stor konflikt mellom naturvernere og skogdriftsnæringen om hvilke tiltak som må til for å gjenopprette området. 

I forbindelse med turen til nasjonalparken besøkte studentene en yrkesfagskole i Velká Chuchle, en internatskole som har spesialisert seg på hestesport. Her fikk de møte et skolemiljø som var veldig ulikt det de er vant til fra Norge.

– Skolen produserer vinnere innenfor hestesporten i Tsjekkia, og dette fører til at presset på elevene er høyt. Består de ikke de teoretiske og praktiske prøvene, vil de bli anbefalt å bytte skole. Tilbudet for de elevene som henger etter er ekstra treninger og tettere oppfølgning. Skolens konkurransementalitet står i stor kontrast til den norske holdningen om at alle skal med: i kantinen er det hengt opp bilde av elever som har utmerket seg innenfor teoretiske fag, konkurranse og “livet generelt”, skriver studentene i loggen.

For studentene var utvekslingen en nyttig erfaring.

– Vi er veldig fornøyde med oppholdet disse to ukene i Tsjekkia. Vi har lært om skolesystemet, møtt studenter fra CZU og sett kulturen i Tsjekkia. Skolene vi har møtt her er åpne for å samarbeide med oss i framtiden, så kanskje vi reiser hit igjen om noen år for å vise våre framtidige elever dette flotte landet, sier studentene om turen.

Fakta

Studentutvekslingsprosjektet RESUME

  • Samarbeid mellom lærerstudenter ved Czech University of Life Sciences Prague og NMBU (CZU).
  • I løpet av to uker får studentene lære om utdanningssystemet og bærekraftig utvikling ved vertsinstitusjonen og i vertslandet.
  • RESUME står for Responsibility, Sustainability and Mobility in Education.
  • Administrativt og pedagogisk ledet av ingeniør Barbora Jordanova og førsteamanuensis Jiří Partner ved NMBU er førstelektor Solveig Strangstadstuen.
  • Finansiert av EEA Grants

Publisert - Oppdatert

Del på