Kontroll med smitte av diaré og den gule feber blant skolebarn i Colombia

Diarésykdommer og denguefeber er store helseproblemer i Colombia. NMBU-forskere i samarbeid med forskere fra Storbritannia og Colombia ser på den samlede risikoen for å få diaré infeksjoner og denguefeber, og om integrerte intervensjonstiltak kan forbedre helsesituasjonen for skolebarn i Colombia.

Hans Jørgen Overgaard ved Institutt for matematiske realfag og teknologi, NMBU, er en av lederne for et norsk-colombiansk forskerteam som forsker på om konkrete tiltak i utvalgte grunnskoler i Colombia kan redusere diaré sykdom blant skolebarn og samtidig redusere ulike entomologiske risikofaktorer som forårsaker den gule feber.

Forskningsprosjektet startet i 2011 og vil avsluttes i 2014. Undersøkelsene inkluderer rundt 800 skolebarn fra 1.-5. klasse fra 34 skoler.

For mer informasjon om forskningsprosjektet, henvises til artikkel som nylig ble publisert på internettsiden til Norsk Latin-Amerikansk forskningsnettverk (Norwegian Latin America Research Network):