Faglig innhold for kompetansepakkene i Viken

Av Hanne Alsvik Øygarden

Den første delen av kompetansepakken er beregnet på lærere med lite eller ingen programmeringserfaring fra før. Den andre delen er beregnet på lærere som allerede har ferdigheter innen programmering i Python eller liknende språk og ønsker innspill til og trening på implementeringen av dette i sin undervisning. Etter å ha fulgt etterutdanningen på høsten vil man ha tilstrekkelige forkunnskaper til å ta del 2, men begge delene er avsluttede. Hvis du lurer på hvilket nivå du skal velge, kan du teste deg selv her.

Innhold i kompetansepakken for nybegynnere (del 1, høst)

Den første delen av etterutdanningen er for de som ønsker å lære programmering og se hvordan bruken kan bidra i realfagene. Samlingene er stort sett todelte, der hovedfokuset vil ligge på opplæring i programmering, og det andre innholdet er didaktisk bruk av programmering i de forskjellige realfagene.

Målet med programmeringsdelen av opplegget er å lære deltakerne programmering i språket Python, og samtidig bygge opp programmeringskunnskapene ved hjelp av eksempler fra realfagene. Programmeringsinnholdet som vil bli gjennomgått er:

• Skriving til skjerm
  • Variabler
  • Jupyter Notebook
  • Input fra bruker
  • Tegning av grafer
  • if-tester
  • for- og while-løkker
  • Bruk av funksjoner

Flere rutiner vil bli lagt til etter behov.

Vi vil også vise hvordan programmering kan brukes for å styrke realfagene ved å presentere konkrete eksempler og forslag til undervisningsopplegg, som har blitt gjennomført og testet på elever, og modifisert etter utprøving. Vi vil fokusere på undervisning i matematikk 1T og naturfag. Dessuten vil vi vise til erfaringer fra forskningsbasert bruk av programmering i skolen, og diskutere hvorfor undervisningsoppleggene er lagt opp slik de er. Dette vil igjen åpne for en diskusjon rundt den didaktiske siden ved programmering i faget.

Innhold i kompetansepakken for viderekommende (del 2, vår)

Den andre delen av etterutdanningen er for de som allerede har en bakgrunn i programmering og vil lære hvordan dette kan brukes i fag i tillegg til diskusjon rundt den didaktiske siden av programmering. Denne delen kan både følges av de som har fullført den foregående etterutdanningen, og andre som har programmeringserfaring fra før.

Her viser vi mer avanserte eksempler på bruk av programmering i undervisning, og en vil bli presentert for og få diskutere eksempler fra matematikk, fysikk, biologi, og kjemi. Dette innholdet minner altså om det didaktiske innholdet i del 1 av etterutdanningen, men er på et høyere nivå. Også her vil vi åpne og legge til rette for diskusjon rundt oppleggene og bruk av programmering i realfagsundervisning. Deltakerne vil dessuten få hjelp og mulighet til å utvikle eller videreutvikle egne undervisningsopplegg i realfag som bruker programmering som verktøy.

Vi vil i tillegg bruke litt tid på gjennomgang av programmering i denne kompetansepakken, og det som vil bli gjennomgått er:

• Arrayer
  • Skriving til og fra fil

Etter ønske kan vi også gå gjennom ting som for eksempel dictionaries og animasjoner. Programmeringsinnholdet som gjennomgås vil vi også knytte til relevante undervisningseksempler innen realfagene.