Bærekraftig utvikling

Av Hanne Alsvik Øygarden

Lærerutdanningen ved NMBU tilbyr samarbeid med skoler og lærere som ønsker å utvikle og prøve ut tverrfaglig undervisning i tråd med Fagfornyelsen. NMBU har miljøer som forsker på de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvalting.

Overordna del av den nye læreplanen er et godt utgangspunkt for tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling i ulike fag. Målet med denne innsatsen er at elevene utvikler kompetanse gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag. Elevene skal få innsikt i utfordringer og kontroverser knyttet til bærekraftig utvikling. De skal forstå hvordan vi gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.

Bærekraftig utvikling er et mangefasettert begrep. I ulike fag vektlegges ulike dimensjoner, som for eksempel sosiale dimensjoner, økonomiske dimensjoner og naturvitenskapelige dimensjoner. Vi vil legge vekt på å gi elevene unike erfaringer ved bruk av elevaktiv læring hvor også elevene plasserer seg selv og sine interesser i møte med bærekraftig utvikling. På denne måten vil elevene jobbe tverrfaglig med bærekraftig utvikling på en elevsentrert og engasjerende måte. I tillegg skal elevene tilegne seg kunnskap om samspillet mellom natur, individ, teknologi, arbeidsliv og samfunn. Det er et mål å fremme elevenes evne til kritisk tenkning, og å inspirere dem til å ta bevisste valg i hverdagen, på fritiden og på arbeidsplassen.

Lærerutdanningen ved NMBU tilbyr oppfølging av lærerteam som vil ta utgangspunkt i bærekraftig utvikling ved planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg i gjeldende fag. Lærerutdanningens rolle er å være en utviklingspartner som støtter lærerne i de ulike fasene av utviklingsarbeidet, kommer med innspill og er en kritisk venn. Oppfølgingen tilpasses skolens behov.

Rammer:

  • Lærerteam fra én skole
  • Aktuelle fag: De fagene som skolen ønsker å involvere, hvor naturfag er ett av dem
  • Trinn: 8-13
  • 4 samlinger for lærerteam à 2 timer
  • Møter med ledelsen, mellomarbeid og observasjon av timer

Publisert - Oppdatert

Del på