Seksjon for jord- og vannfag

Av Cathrine Glosli

Studenter ved Årungen.
Studenter ved Årungen.Foto: Håkon Sparre

MINAs seksjon for jord- og vannfag har ledende nasjonal kompetanse innen jordfaglige, vannfaglige og geologiske prosesser, fra liten skala til nedbørsfelt og innsjøer, samt i ulike tidsperioder.

For å bidra til å løse utfordringer knyttet til miljø- og klimaendringer, samt oppnå bærekraftig planteproduksjon har samfunnet et stort behov for forskning og undervisning innen bærekraftig bruk av arealressurser, prosesser i jord- og vannsystemer, samt utvikling av natur- og kretsløpsbaserte løsninger. MINAs seksjon for jord- og vannfag har en ledende nasjonal kompetanse innen jordfaglige, vannfaglige og geologiske prosesser, fra liten skala til nedbørsfelt og innsjøer, samt i ulike tidsperioder.

Våre forskere dekker georessurser i landskapet, vannets hydrologi og transport av stoffer og varme gjennom jordsmonnet til grunnvann, elver og innsjøer. Jord som økosystem og dets fysiske og kjemiske betydning som klimaregulerende-, vekst- og rensemedium er sentralt i seksjonens virksomhet.

Vår forskning og undervisning dekker arktisk, tempererte og tropiske systemer, fra alpine til lavereliggende områder. Seksjonen råder over felt- og laboratorieinstrumentering ledet av personell med høy laboratoriekompetanse som muliggjør fysiske og biogeokjemiske prosess-studier i natur- og grønne produksjonssystemer.

Førsteamanuensis Mona Henriksen forklarer.
Førsteamanuensis Mona Henriksen forklarer. Foto: Tommy Normann

Tilknyttede studieprogrammer:

Tilknyttede sentre:

• EarthresQue er et Senter for Forskningsdrevet Innovasjon (SFI) finansiert av Norges forskningsråd. Senteret vil utvikle teknologier og systemer for bærekraftig håndtering og behandling av avfall og overskuddsmasser.

Tilknyttede faggrupper:

Pandey, Manoj Kumar
Sogn, Trine Aulstad
Strand, Line Tau

Kontakt våre faggruppeledere (detaljer nedenfor):

Korte fakta:

• Totalt cirka 60 fagpersoner.
  • Cirka 30 ph.d.-kandidater.
  • NMBUs kunnskapssenter for geologi, hydrologi, limnologi og jordvitenskap.
  • Hovedansvar for fakultetets studieprogrammer innen miljøvitenskap.