Stinn brakke ved åpning av nye helpdesk

Av Elin Børrud

Åpningstale, hvor koordinator for nytt studenttilbud står foran en forsamling
Eirik Nilsson Gunderson ønsket velkommen til åpningen av den nye helpdesk'en.Foto: Elin Børrud / NMBU

Studenttilbudet Helpdesk for digitalt prosjektarbeid ble åpnet med kaffe, kake og panelsamtale.

Til åpningen møtte rundt hundre studenter, som dermed var en suksess med tanke på å spre informasjon om det nye, studentrettede tiltaket.

Fysisk og digitalt tilbud

Helpdesk for digitalt prosjektarbeid er en av leveransene for SFU'en SITRAP, og skal bidra til mer studentaktiv læring.

Helpdesk'en består av et team med undervisere med spesielt ansvar for opplæring i digitale verktøy, studenter ansatt som operatører for drift og utvikling av helpdesk'en, samt studenter ansatt for å gi veiledning.

Helpdesk-teamet vil gi help og veiledning både fysisk over bordet i foajeen på Kassa Nova og digitalt. Det er opprettet et Canvas-rom tilgjengelig for alle studenter.

Ingen spørsmål for dumme

Under åpningen deltok tidligere student i eiendomsutvikling Osman Iljas (nå Obos), landskapsarkitektstudent Live Moen og linjeforeningene Struktura og Terra Forma i en paneltsamtale om verdien av å kunne digitale verktøy. I samtalen ga de også innspill om hva helpdesk'en kan tilby.

Et hovedpoeng i samtalen var at man i arbeidslivet fort oppfattes som å ha ekspertkunnskap, selv med bare litt erfaring og innsikt i digitale verktøy.

Panelets råd til studentene er at ingen spørsmål er for små, for enkle eller for dumme. I arbeidslivet er man ikke redd for å stille spørsmål. Helpdesk er for alle nivåer: det er et lavterskel-tilbud, men også en arena for studenter som ønsker å gå dypere inn, lære mer eller om andre ting enn det den ordinære undervisningen går inn i.

Iljas mintes sine erfaringer fra tverrfaglig prosjektarbeid ved NMBU, og hvor skjevfordelt arbeidsbelastning i gruppa ble fordi ikke alle behersket digitale prosjektverktøy.

– Målet med helpdesk'en er å utjevne slik skjevhet. Da vil for eksempel læringsutbyttet av tverrfaglige prosjektsamarbeid også bli større, sa Eirik Nilsson Gundersen, ansvarlig for helpdesk'en.

Samtalen ble fasilitert av Gundersen, sammen med Tove Bredesen Søyland, prosjektkoordinator i Sitrap.

Ta kontakt med Eirik Nilsson Gundersen eller studentoperatør Maren Sofie Austnes om du har spørsmål om helpdesk'en