Se hva 1-års landskapsingeniør- og landskapsarkitekturstudentene gjør akkurat nå!

Av Anne Svinddal

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Det er ikke lett å få øye på, men neste gang du kjører Drøbaksveien så snu litt på hodet så ser du det.

På plenen utenfor Bioteknologibygningen vil du oppdage en heftig aktivitet – en gravemaskin og en gruppe mennesker, deriblant 1-års studenter ved ILP som  1o.august  startet på en bachelor i landskapsingeniør eller på en master i landskapsarkitektur.

Inndelt i små grupper og på hver sin dag i en to ukers periode har studentene, under kyndig veiledning, fulgt og deltatt i arbeidet med å bygge «Den enkle hagen».

Fase 1

Prosjektet startet i januar da ILP fikk en henvendelse fra PR-byrået PerPr med forespørsel om å samarbeide om å lage en tilnærmet vedlikeholdsfri hage støttet av bedrifter i grøntsektoren. Ideen om å innlemme prosjektet i undervisningen oppsto og via Programrådet ble et antall personer fra parken – fra ILP og PR-byrået samlet sammen i en prosjektgruppe ledet av Kine Halvorsen Thoren.

Er det mulig å bygge en vedlikeholdsfri hage? Svaret på dette er nei – det er ikke mulig. Men en enkel hage med riktig utvalg av planter og materialer og med et godt grunnarbeid – kan en bygge en enkel hage med minimal innsats av og krav om vedlikehold. Siste nytt innen hageredskaper og klippere kan redusere vedlikeholdet ytterligere.  «Den enkle hagen» ble derfor temaet og utgangspunktet for et fritt emne og en studentkonkurranse rettet mot landskapsarkitekturstudentene.

Fase 2

I løpet av kort tid meldte det seg mer enn 40 interesserte landskapsarkitekturstudenter som arbeidet på tvers av klassetrinn fra 1. til 5 klasse. Til sammen ble det levert 9 prosjekter basert på gruppearbeid. På den årlige Gradsdagen ved ILP ble vinneren av konkurransen kunngjort. Det var gruppe 5 som gikk av med seieren bestående av Mia Thun, Carol Wong, Caroline Lytskjold, Long Nguyen og Edvard Bondi Knowles

Fase 3

I løpet av sommeren har vinnerprosjektet blitt ytterligere bearbeidet med nødvendige detaljerte tegninger som i disse augustdagene er utgangspunktet for det arbeidet vi ser i parken utenfor Bioteknologibygningen. Arbeidet er innlemmet i introduksjonsemnet til 1 års landsapsingeniørstudenter og 1 års landskapsarkitekturstudenter. En morsom og realistisk introduksjon til den profesjonen de nettopp har startet å utdanne seg i.

Fase 4

Ildsjelene bak dette prosjektet håper at «Den enkle hagen» kan bli en liten utstillingshage – som et vakkert bidrag innlemmet i NMBU-parken, men også som en hage besøkende kan finne interessant ut ifra det temaet den skal gjenspeile – et tema som på mange måter også gjenspeiler vår tid.

Offisiell åpning av hagen er onsdag 2.september kl 1215 og med en ytterligere markering våren 2016