Samarbeidstur til Berlin med planavdelingen i KMD

Av Marzena K. Siolek

Berlin - bymodell.
Berlin - bymodell.Foto: KMD

ILP arrangerte innholdsrikt fellesseminar med to tyske universiteter og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Den 16. og 17. desember 2015 tok ILPs dosent Fredrik Holth og professor Per Kåre Sky med seg Planavdelingen i KMD på studietur til Berlin som ledd i forskningsprosjektet EVA-plan. Technische Universität utdanner blant annet planleggere. Her holdt Professor Dr. Christian V. Otto foredrag om den tyske plan- og bygningsloven. Det ble redegjort for den såkalte «byggeretten» som er beskyttet i den tyske forfatningen. Det ble også orientert om at mye av byggingen i Berlin skjer som fortetting, uten at det oppstilles krav til utarbeiding av reguleringsplan. Etter dette ble Senat für Stadtentwiklung besøkt. Med utgangspunkt i bymodellen for Berlin ble det pekt på ulike rettslige problemstillinger som forvaltningen i byen nå står overfor.

På kvelden deltok gruppen på et seminar på Humboldt universität. Temaet var de midlertidige bestemmelsene i den tyske plan- og bygningsloven, som er vedtatt for å skaffe boliger til asylsøkere/flyktninger. Et meget aktuelt tema også for den norske forvaltningen. Programmet fortsatte neste dag på Technishe Universität der planleggerstudenter presenterte et prosjektarbeid knyttet til havneområdet i Hamburg. Studentene tok opp ulike aspekter ved planleggingen, og det ble gode diskusjoner om rettslige problemer ved planlegging i Tyskland og Norge. Fredrik Holth, som har deler av sin juridiske utdannelse fra Tyskland, mener internasjonale samtaler på dette feltet gir verdifulle impulser for norsk rett, og at det ligger godt til rette for videre samarbeid på forvaltningsnivå, så vel som forskningsnivå.