Om Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Noragric

Miljø, naturressurser, velstand, fattigdom og fordeling, landbruk og matsikkerhet, rettigheter og rettferdighet, konflikt og konfliktløsning er blant temaene for instituttets utdanning, forskning og oppdrag.

Vendt mot verden

Noragric har et utstrakt internasjonalt samarbeid med universiteter, internasjonale organisasjoner, sivilsamfunn og myndigheter i Afrika, Latin-Amerika, Asia og Europa. Instituttet kan derfor gi studenter og forskere mulighet til å delta i internasjonale studier og vi kan ta imot utenlandske studenter og forskere ved NMBU. Arbeids- og undervisningsspråket er engelsk.

Tverrfaglig forskning og undervisning om samfunn og miljø

Instituttets forskning og utdanning fokuserer på sammenhenger mellom samfunn, miljø og utvikling, politikk og internasjonale relasjoner. Vi vektlegger kritisk tenkning med henblikk på å fremme uavhengige fagperspektiver og utdanne selvstendige og nytenkende kandidater.

Den faglige virksomheten er organisert i fire forskningsgrupper:

Vi tilbyr fem ettertraktede utdanningsprogrammer:

Alle våre studieprogrammer er engelske og det samme er arbeidsspråket hos oss.

For mer informasjon, gå til våre engelske internettsider.

Følg oss gjerne på Facebook og Twitter

Historikk:
Noragric ble etablert som Norwegian Centre for International Agricultural Development ved Norges landbrukshøgskole (NLH) i 1986.

I 1996 fusjonerte vi med NLHs Senter for bærekraftig utvikling og Øst-europakontoret, og skiftet navn til Centre for International Environment and Development Studies, Noragric.

I 2005 ble  vi Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Noragric, ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB). I 2014 etablerte UMB og NVH Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Sammen med Institutt for landskapsarkitektur, Instiutt for by- og regionalplanlegging, Institutt for eiendom og juss og Instiutt for folkehelse danner vi NMBUs Fakultet for landskap og samfunn (LANDSAM)