Hvordan kan man få bergensere til å ville komme på badeferie til Askim by i Indre Østfold? Studenter fra NMBU har samarbeidet med kommunen og sett på hvordan byen kan bli både mer attraktiv og et godt sted å bo.
Mange av Norges kommuner har de samme målene og ønskene: De vil tiltrekke mer næring, gjøre stedet bedre for barn og eldre, skape mer liv i sentrum og mer til.
– Vi har, som de fleste kommuner, mange utfordringer å ta tak i, forteller ordfører Saxe Frøshaug, ordfører i Indre Østfold kommune. – Det handler om ting som for mye biltrafikk i sentrumsområdene, men også om ensomhet og utenforskap.
Heldigvis for ordføreren har han fått ekstrahjelp: NMBU har en avtale med kommunen, hvor studenter innen eiendomsutvikling, landskapsarkitektur og by- og regionsplanlegging bruker Askim som case. De undersøker utfordringer og problemer og kommer med forslag til løsninger.
Les mer om studieprogrammene
Studentene som jobbet med Askim by kom fra disse studieprogrammene:
- Eiendomsutvikling (master, 2 år)
- By- og regionsplanlegging (master, 5 år)
- Landskapsarkitektur (master, 5 år)
Søk gjennom Samordna opptak, frist 15. april
Presenterte for ordføreren
Høsten 2024 var det 80 studenter som brukte Askim som case. Studentene ble fordelt på 14 prosjektteam, som hver fikk utdelt et område hvor de skulle gjennomføre en mulighetsstudie.
– Det er en realistisk og arbeidslivsnær prosess, forteller student Hanna Knutsen Lund. Vi har samarbeidet med kommunen og byutviklerne her, og også snakket med innbyggere og næringsliv, og gjennomført spørreundersøkelser.
Bo- og handelsområdet som hennes team jobbet med, har store problemer med opphopning av regnvann. Kommunen har derfor planer om å åpne opp naturlige vannveier. Her så studentene muligheter for å bruke overvannet som en ressurs, og skape mer byliv, aktivitet og bedre utemiljø. Planene inneholdt et oppsamlingsbasseng som endrer bruksmulighet med årstidene.
– Dette var rett og slett veldig kult å jobbe med! sier Lund.
Alle teamene fikk presentere sine løsningsforslag for en fullsatt kommunesal, med kommunens ordfører, byutviklere og andre fagfolk. Også eiendomsutviklere med interesse for Askim var tilstede.
Naturlig å samarbeide med NMBU
Teamene måtte håndtere ulike problemstillinger, ut fra hvilke av sentrumsområdene de jobbet med.
Et av forslagene tok utgangspunkt i om det var mulig å utvikle det lokalt kjente Østfoldbadet (ofte kalt Askimbadet) til å bli et nasjonalt trekkplaster og turistmål. Andre forslag så på hva man kunne gjøre med en "parkeringsørken", hvordan man kan lage familievennlige boliger i sentrum eller hvordan unngå at trafikktunge veier skaper barrierer mellom byområder.
– Samarbeidet vi har med NMBU følger nesten naturlig av at våre utfordringer sammenfaller med fagområdene ved NMBU, sier ordfører Saxhaug, og trekker frem fagmiljøene som jobber med stedsutvikling, folkehelse og jordbruk.
– Først og fremst er studentens arbeid nyttig som inspirasjon. Dette er noe vi tar seriøst, og studentene har høy kompetanse. Det spinner gjerne noe ut av dette. Et nytt parkområde rundt jernbanen tok utgangspunkt i et studentprosjekt, sier Saxhaug.
Det viktige samarbeidet
– Det finnes ingen egentlig fasit noe sted for studentene, sier faglærer Anja Kristin Standal.
I caset tar studentene rollen som konsulenter, og jobber med kommunen og byutviklerne når de utforsker sitt tildelte områdes utfordringer og muligheter.
– De må gjøre dette profesjonelt, de må basere seg på teori og fag, og de må gjøre de undersøkelser som er nødvendige, forklarer Standal. – Innenfor rammen av et universitetsemne er det veldig nært opp mot yrkeslivets virkelighet.
Hun forklarer at Askim også brukes som case i andre emner, slik at man kan følge hele prosessen for å utvikle et sted.
– NMBU er i en særstilling og kan tilby fullt den kompetansen kommunene i Norge trenger for å utvikle sine steder og områder på en bærekraftig måte,
I løpet av de tretten ukene emnet varer, jobber studentene i tillegg i studio med ulike modeller, de får veiledning i team og de gjennomfører feltstudier i Gøteborg.
– Det viktigste utbyttet for studentene tenker jeg er at de får erfare hvor viktig samarbeid mellom ulike fagfolk er for stedsutvikling, sier Standal. De jobber med studenter fra ulike fagområder og må forholde seg til både kommune, innbyggere og næring.
Les mer om emnet LAA350 Prosjekter i byutvikling, arkitektur form og rom (20 stp).