Landskapsarkitektstudenter med på kreativ workshop: Ski i lego og leire

Av Marzena K. Siolek

Mari Rolvold er en av 15 studenter som er med på workshopen i Ski rådhus.
Mari Rolvold er en av 15 studenter som er med på workshopen i Ski rådhus.Foto: Mette Kvitle/ØB

15 ILP studenter og 65 syvendeklassinger deltok nylig med på workshopen i Ski rådhus der Ski er en av tre kommuner i Norge som er piloter i et opplegg med navnet Barnetråkk. Godt hjulpet av studentene fikk elevene formidlet sine tanker, ønsker og visjoner for at Ski sentrum skal bli et mer attraktivt sted å være.

"Barnetråkk" er en metode der barn kan vise på digitale eller analoge kart hvordan de beveger seg der de bor. Hvordan bruke dette slik at det får gjennomslag i planleggingen og ikke bare havner i en skuff? ILP har et masterkurs for sisteårsstudenter som heter "Uteområder i bruk som sosiale arenaer".

65 syvendeklassinger Ski hadde klare tanker om hva som må til for at Ski sentrum skal bli et sted å være. Noen av ønskene var et bilfitt og trivelig sentrumsområde. Elevene etterlyste også mer farger. Visjonenene og ønskene ble bygget i både lego og leire.