Bjørn-Arne Lindstedt kåret til semesterets beste underviser av studentene på KBM

Av KBM

Bjørn-Arne Lindstedt sammen med studentene som har dannet komiteen til Reagensrørrosetten dette semesteret. Fra venstre: Magnus Schie Larsen, Oskar Lægland, Bjørn-Arne Lindstedt, Sofie Dreyer Heimen og Ingrid Kure.Foto: Tonje Lindrup Robertsen

Studentenes Reagensrørrosett ble delt ut ved fakultetet for første gang 8. mai 2024.

Professor Bjørn-Arne Lindstedt har blitt tildelt Reagensrørrosetten for semesterets beste underviser ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) på NMBU. Prisen deles ut av studentrådet ved KBM, og skal anerkjenne undervisere som går ekstra langt for å sikre god læring for sine studenter.

Lindstedt, som har vært ansatt ved NMBU siden 2015, utmerker seg med undervisning innen fagområdene antibiotikaresistens, mattrygghet, bakterielle patogener og DNA-sekvensering.

Humor for tørre temaer

Oskar Lægland, leder av studentrådet ved KBM,forteller at Lindstedt skiller seg ut som underviser ved å skape engasjerende forelesninger der han trekker inn egne erfaringer og opplevelser, og viser til situasjoner som studentene kan møte i arbeidslivet.

– Bjørn-Arne klarer å skape spennende forelesninger hvor han drar inn egne erfaringer og opplevelser. Måten han kobler undervisningen til det man kan møte i arbeidslivet, er noe som studentene setter spesielt pris på. I tillegg er han kjent for å skape et engasjerende læringsmiljø, og bidrar med god humor for å lette på selv de tørreste temaene. Det er derfor ikke tvil om at Bjørn-Arne er en verdig vinner av Reagensrørrosetten, sier Lægland.

Det viktigste er entusiasme

Lindstedt selv sier at det var svært inspirerende å motta prisen fra studentene.

– Det betyr veldig mye for meg at prisen kom fra studentene ved KBM. Det er studentene som opplever undervisningen hver dag gjennom hele semesteret, og er derfor de mest kvalifiserte til å vurdere priskandidater. Mye av prisen bør gå tilbake til studentene, fordi undervisning er et samspill hvor man gjør hverandre gode, sier han.

Han legger vekt på at en god underviser bør ha entusiasme for emnet som det undervises i og evnen til å formidle denne entusiasmen til studentene.

– Det hjelper lite å kun være faglig og teoretisk sterk selv, fordi det å undervise betyr jo at man skal formidle kunnskap videre og i tillegg få studentene til å ønske å lære mer om temaene i forelesningene, sier Lindstedt.

– Dessuten er det ikke bare studentene som lærer, jeg lærer også mye fra møter med studenter – og det er veldig givende.

Om prisvinneren

Bjørn-Arne Lindstedt, ved utdelingen av Reagensrørrosetten 8. mai 2024.
  • Bjørn-Arne Lindstedt er professor med fagområdene antibiotikaresistens i matkjeden, mattrygghet, bakterielle patogener og DNA-sekvensering.
  • Han har undervist ved NMBU siden 2015.
  • I dag er han emneansvarlig for MVI230 og MVI395, men underviser også fast i MVI220 og MVI393. Han har en gjesteopptreden i MVI100, og er med som veileder på posteroppgaven i BIO101. Emnet han vant prise for, var MVI395.
  • Lindstedt har tidligere undervist og forelest ved interne kurs på Lovisenberg Diakonale Høgskole, Folkehelseinstituttet, Akershus Universitetssykehus og Statens arbeidsmiljøinstitutt.

Om Reagensrørrosetten

• Prisen deles ut av Studentrådet ved KBM til den personen som studentene mener er fakultetets beste underviser.
  • Den er studentenes egen pris og ble delt ut for første gang nå i 2024.
  • Prisen har som formål å synligjøre ansatte ved fakultet som strekker seg ekstra langt for å sikre god læring blant studentene.
  • Alle studenter kan nominere en ansatt, uavhengig av hvilket fakultet de tilhører (mange studenter fra andre fakulteter som tar kjemi, statistikk etc.).
  • En egen komité bestående av studenter tar seg av det praktiske rundt nominering etc. og innstiller deretter på en vinner til studentrådet KBM. Deretter er det studentrådet som velger vinneren ved skriftlig votering.