VET360 Sykdommer i organsystemer 2
Studiepoeng:25.5
Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen
Emneansvarlig:Arild Espenes
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:37,5-45 timer pr uke
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårsemester
Om dette emnet
Emnet inneholder tre organblokker:
-Sykdommer i sirkulasjons-, respirasjons- og urinorganer
-Sykdommer i nervesystemet, øyet og endokrine organer
-Obstetrikk og sykdommer i reproduksjonsorganer
Viktige fagområder er indremedisin, kirurgi, patofysiologi, patologi, farmakologi og toksikologi, mikrobiologi, immunologi og klinisk ernæring
Det er fokus på patogenese og hvordan unormale tilstander/sykdommer oppstår, utvikles og viser seg på det levende eller døde dyret.
Arter som det forventes kunnskap om er sports- og familiedyr inkl. hund, katt, hest og eksotiske dyr og produksjonsdyr som drøvtyggere, gris, fjørfe og laksefisk.
Det undervises komparativt pattedyr, fugl og fisk.
Dette lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt undervisning skal studentene vise at de har kunnskap innen etiologi, forsvarsmekanismer, patogenese, kliniske og patologiske manifestasjoner, diagnostikk, behandling og viktige komparative aspekter for et utvalg av tilstander i de ulike organsystemene. Aktuelle tilstander og detaljnivået på kunnskapen, er nærmere beskrevet i læringsmålene for de ulike organblokkene.
Ferdigheter
Etter endt undervisning skal studenten kunne:
- Arbeide i tråd med HMS-krav ved håndtering av levende dyr
- Bruke enkle diagnostiske verktøy og gjennomføre en klinisk undersøkelse av organsystemer på modeller eller levende dyr
- Bruke grunnleggende prinsipper for utredning av pasienter gjennom caseoppgaver og kasuistikker for å stille en diagnose
- Tolke patologiske forandringer og foreslå morfologiske diagnoser
- Diskutere caseoppgaver og kasuistikker i grupper og med underviser og presentere sin del av gruppearbeidet i plenum
- Besvare skriftlige oppgaver tilknyttet caseoppgaver på en strukturert måte
Generell kompetanse
Etter endt undervisning skal studenten være bedre til å:
- Reflektere over egen læringsprosess
- Identifisere egne faglige styrker og svakheter på fagområdet
- Anvende og søke ny kunnskap på en selvstendig måte
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp