VET351 Virveldyrets oppbygging og funksjon
Studiepoeng:20
Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen
Emneansvarlig:Bjørn Høyheim
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning og vurdering høstsemester
Om dette emnet
Virveldyret skal gi studentene en innsikt i dagens oppfatning av liv og livsprosesser. Med utgangspunkt i det hele dyret skal studentene bevege seg ned mot hovedbyggesteinen til alt levende, cellen, før de beveger seg videre ned til de molekylære prosessene inne i cellen. Samtidig som studentene beveger seg fra virveldyret, via cellen, ned mot det molekylære og atomære plan vil de dels bevege seg opp mot cellen i en "sosial" sammenheng, hvor en studerer spesialiserte vev og organer.
Innhold
· molekylær cellebiologi
· molekylær genetikk / molekylær biologi
· elementer av anatomi
· elementer av fysiologi
Virveldyret i sammenheng med fremtidige fag:
Virveldyret berører en rekke temaer som kommer igjen senere i studiet - i varierende omfang og detaljgrad. Den grunnleggende forståelsen av cellulære prosesser er viktig for god innlæring av fysiologi, anatomi, genetikk, biokjemi, ernæring, allmenn sykdomslære, patofysiologi, farmakolog/toksikologi, mikrobiologi, hematologi/klinisk laboratoriediagnostikk, reproduksjonsfysiologi og indremedisin samt næringsmiddelhygiene.
Dette lærer du
Kunnskaper:Studenten skal etter fullført emne kunne:
Utseende og oppbygging
- gjøre rede for den mikroskopiske oppbygningen av celler og vev hos pattedyr, fugl og fisk og kunne identifisere de ulike cellene og vevene i digitale snitt
- beskrive og forklare hvordan en celle med dets cytoskjelett og cellemembranen er bygd opp
- gjenkjenne forskjellige vev i forskjellige organismer/arter
Funksjon og kommunikasjon
- forklare hvordan cellen fungerer som helhet og kunne gjøre rede for cellens struktur og funksjon fra molekyl- og atomnivået opp mot cellens sammenheng i spesialiserte vev og organer
- beskrive hvilke forskjellige funksjoner et protein kan ha og hvordan proteiner og andre molekyler blir transportert over cellemembranen eller inn i organeller
- beskrive og forklare hvordan celler og vev kommuniserer med hverandre og hvordan signaler utenfra kan føre til signalisering innover/innad i cellen
- forklare hvordan et aksjonspotensiale oppstår og spres og hvordan dette overføres fra en nervecelle til en annen eller til mottagercelle
Molekylærbiologi og embryologi
- beskrive og forklare informasjonsstrømmen fra DNA til protein
- forstå hvordan cellekommunikasjon/cellesignaler resulterer i endring i gen-uttrykk og/eller proteinfunksjon
- i store trekk kunne gjøre rede for den embryologiske oppbygningen av vev og anvende disse kunnskapene til å forstå ulike vevs bidrag til utvikling av organismens grunnform
Diverse
- forklare hvordan moderne molekylærgenetiske/biologiske teknikker kan anvendes innen veterinærmedisinsk forskning
- forklare hva homeostase er, og gi en oversikt over hvordan ulike arter er fysiologisk tilpasset sitt levemiljø
- Kjenne til grunnleggende røntgenfysikk og opaciter og kunne forstå betydningen av praktisk strålevern
Ferdigheter: Studenten skal etter fullført emne kunne anvende den tillærte kunnskapen til å:
- kunne lese og vurdere faglitteratur innen fagområdet
- observere hvordan vev/organer ser ut og former en hund og hvordan dette ser ut hos høns og fisk ved å dissekere selv
- observere og gjenkjenne celler og vev i digitale snitt og kunne tegne og beskrive hva de ser
- utføre disseksjoner og bruke grunnleggende laboratorieutstyr og metoder, alt i samsvar med HMS-krav
- samarbeide om å søke og anvende kunnskap til å løse oppgaver knyttet til det aktuelle fagområdet og diskutere og presentere sin del av gruppearbeidet i plenum ved bruk av faguttrykk
Generell kompetanse: Studenten skal etter endt emne kunne:
- reflektere over/vurdere eget kunnskapsnivå og ferdighetsnivå i forhold til læringsutbyttet, innbefattet identifisering av egne faglige styrker og svakheter
- reflektere med etisk bevissthet omkring bioteknologi, biomedisin og bioproduksjon
- ha forståelse av at det å arbeide med kjemikalier/stråling kan medføre helsefare og nødvendigheten av å utvise hygienisk omtanke
Læringsaktiviteter
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet