TIP200 Produktutvikling og produktdesign med 3D

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Henrik Folke Holmberg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:40

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Forelesninger med øvelser og egenaktivitet, ca. 60 timer. Selvstendig prosjektarbeide: ca. 190 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet er bygget opp for å tilnærme seg en naturlig rekkefølge for et produktutviklingsprosjekt:

Emnet består av 4 deler:

Del 1: Innleding og idégenerering

Denne fasen varer to uker og krever en del innsats fra studentenes side for å starte opp prosjektet med idégenerering, analyser, kartlegging av kompetanser og egenstudier på nett og andre medier. Fasen avsluttes med at studenten har på plass en plan for prosjektet i emnet.

Del 2: Metoder

Dette er hovedfasen for undervisning i prosjektet og inneholder praktiske øvelser og samtidig arbeide med prosjekt fra studentenes side. Del 2 tar studenten gjennom forskjellige metoder i emnet som grunnlag for produktutviklingen. Metodene inkluderer funksjonsanalyse, Designanalyse, Solidmodellering, produksjonsmetoder, LCA-metoder og grov kostnadsvurdering.

Del 3: Seleksjon og resultater

Siste del av emnet går ut på å selektere løsning for produktet med tilhørende materiale(r) og produksjonteknikker, samt en fysisk hurtigprototype (skala) for å kontrollere og forbedre produktet.

Del 4: Rapportskriving og dokumentasjon

Alle vurderinger og funn underveis dokumenteres i en rapport og en prototype og danner beslutningsgrunnlag for en reell eller teoretisk arbeidsgiver om finansiering av videre realisering av produktet.

Prosjektoppgaven med utforming av prosjektrapport utgjør det endelige grunnlag for bedømming av emnet som Bestått/Ikke bestått.

Dette lærer du

Når studentene har gjennomgått emnet skal de være i stand til å utvikle og designe produkter i 3D helt fram til funksjonelle konsepter og produkt-animasjoner for videre analyser, en småskalprototype eller grove produksjonsdata for en mer kompleks modellframstilling. Videre skal de være i stand til å analysere og prediktere hvordan produktet vil kunne oppføre seg i en produksjonsprosess og i et forbrukermarked, før det er satt i serieproduksjon, bl.a. med hensyn til materal- og bruksegenskaper, miljøpåvikning (Energiforbruk, CO2-emisjoner, resirkuleringsegenskaper m.v.), samt med hensyn til økonomi og brukersikerhet m.v. Gjennom prosjektarbeid skal de ha lært å arbeide i team og under ledelse, og spille på egne og andres kreative evner for å få fram et god design og et godt produktkonsept. De skal også ha lært å beherske produktutviklingssytematikk og utnytte formgivnings- og grafikkmulighetene som ligger i ett moderne design- og visualiseringsverktøy for å kunne utforme gode konseptbeskrivelser og prosjektrapporter.
  • Emnet baseres på en kombinasjon av programvareopplæring, øvelser og demonstrasjoner. spesialforelesninger og veiledet egenaktivitet, der studentene til slutt gjennomfører et større prosjektarbeid i produkt- og prosessutvikling basert på en problemstilling formulert av emne-ansvarlig, en egen-initiert ide fra studenten (e) selv, eller en problemstilling knyttet til en bedrift. organisasjon eller pågående forskning- og utviklingsarbeid ved instituttet.
  • Øvelsesoppgaver og prosjektoppgave følges opp med individuell veiledning av arbeidsgruppene. Tidspunkt og tidsbruk avtales med faglærer etterbehov. Ved gjennomføring av prosjektdelen er lærer tilgjengelig for støtte via e-post og til angitte kontortider. Studentene vil ha mulighet for å laste ned programvaren som benyttes i emnet, Solidworks og CES EduPack som studentlisenser for hjemmebruk. Studentene er velkomne til å bringe med seg sin egen PC/laptop for bruk i forelesningene/programvareøvelsene.
  • Forelesningsningsnotater og veledningsmateriell til emnet Tip200 (Utdeles). Making it: Manufacturing Techniques for Product Design, Laurence King Publishing Ltd. Third edition, ISBN 978-1-78627-327-7, Utvalgte avsnitt.
  • TIP100 - Teknisk innovasjon, eller tilsvarende basiskunnskaper i innovasjonsprosesser (se også emnebeskrivelse for TIP100). Det forutsettes at studentene har ferdigheter innen DAK tilsvarende TMP160.
  • Prosjektoppgave med rapport, teller 100%.

    Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensor skal godkjenne undervisningsopplegg
  • Emnet inneholder to obligatoriske innleveringer av foreløpig prosjektrapport underveis for hverandrevurdering.
  • Emnet overlapper delvis med 200-nivåkurs i produktutvikling og produktdesign ved noen av de høyskolene/universitetene som tilbyr Bacheloringeniørutdanning eller Bachelor i produktutvikling og/eller produktdesign med utstrakt bruk av 3D-visaliseringsverktøy.
  • Programvareøvelser og forelesninger: Uke 36 til 41: 2+2 t/uke med underviser i forelesningssal + 4 t/uke avsatt i deler av perioden til egenaktivitet i øvingsarealer. Hele perioden: Prosjektarbeid med veiledning, individuelt/i grupper etter avtale.
  • Dette emnet har plassbegrensning. Opptak til emnet gis etter gitte kriterier og du vil få beskjed når opptaket er kjørt.

    Rangeringskriterier:

    1. studenter som har emnet obligatorisk i sin utdanningsplan

    2. studenter på M-MPP, M-RB og M-IØ

    3. studenter med høyest studiepoengproduksjon

    Dersom det ikke er nok plasser til å ta alle studenter i gruppe 1 vil denne gruppen rangeres etter antall sp studenten har produsert.

  • Realfag