THT390 Forberedelse til masteroppgaven

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Vegard Nilsen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

Normert arbeidsmengde for et 5 studiepoengs emne er 125 timer, fordelt omtrent som følger:

  • Seminar/forelesninger (28 timer) med egeninnsats (14 timer)
  • Individuell veiledning (10 timer)
  • Selvstendig arbeid med prosjektoppgave og presentasjon (73 timer)

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Formålet med emnet er å gi en praktisk innføring i planlegging og gjennomføring av et lite forskningsprosjekt, som en masteroppgave. Studentene vil gjennom selvstendig arbeid under veiledning gjennomføre et forprosjekt knyttet til sitt eget planlagte tema for masteroppgaven. Emnet er særlig rettet mot studenter i vann- og miljøteknikk, men det er også åpent for andre studenter.

Temaer som tas opp i emnet er:

  • Formålet med masteroppgaven
  • Utvikling av en god problemstilling og gode forskningsspørsmål
  • Planlegging av relevant metodebruk
  • Litteratursøk, lese forskningsartikler, referansehåndtering, siteringspraksis og plagiat
  • Håndtering av egne forskningsdata
  • Oppbygning av forskningsrapporter/masteroppgaver
  • Språkføring, skriveverktøy og skrivetips
  • Regelverk og retningslinjer for masteroppgavearbeidet, inkludert personvernregler
  • Fag- og forskningsetikk
  • Bruk av kunstig intelligens i forskning og skriving
  • Tidsbudsjettering, veiledningsrutiner, håndtering av problemer og uforutsette hendelser
  • Presentasjonsteknikk

Dette lærer du

Kunnskap:

  • Studenten har kunnskap om vesentlige aspekter ved planlegging, gjennomføring og rapportering av forskning, inkludert regelverk og retningslinjer
  • Studenten har gjennom litteratursøk og lesing av forskningslitteratur tilegnet seg dybdekunnskap om et selvvalgt avgrenset tema

Ferdigheter:

  • Studenten kan gjøre litteratursøk og orientere seg i fag- og forskningslitteratur
  • Studenten kan identifisere og formulere meningsfylte forskningsspørsmål og velge relevante metoder for å svare på forskningsspørsmålene
  • Studenten behersker de viktigste funksjoner i selvvalgte skriveverktøy og referansehåndteringsverktøy, og kan følge god siteringspraksis
  • Studenten kan håndtere forskningsdata iht. regelverk og retningslinjer
  • Studenten kan strukturere en fag- eller forskningsrapport på hensiktsmessig måte og har trening i å bruke et språk som passer til sjangeren
  • Studenten kan bruke kunstig intelligens i faglig sammenheng på hensiktsmessig måte, og kan gjøre seg etiske refleksjoner rundt dette
  • Studenten kan presentere fagstoff og forskningsplaner i muntlig form

Generell kompetanse:

  • Studenten har erfaring med å reflektere rundt fag- og forskningsetikk innenfor eget fagområde
  • Studenten har erfaring med å strukturere en fag- eller forskningsrapport
  • Studenten har erfaring med muntlig presentasjon av fagstoff
  • Læringsaktiviteter
    • Seminarer med diskusjoner rundt konkrete eksempler og utfordringer
    • Forelesninger
    • Individuell veiledning og tilbakemelding på arbeidet med prosjektoppgaven
  • Læringsstøtte
    • Foruten plenumsundervisning tilbys hver student individuell veiledning og tilbakemelding, fortrinnsvis med den personen som skal være studentens veileder i arbeidet med masteroppgaven.
    • Skrivesenteret ved NMBU tilbyr veiledning i akademisk skriving for studenter
  • Pensum

    Endelig pensum oppgis før emnets oppstart, men noen aktuelle boktitler er:

    • Furseth, I. og Everett, E.L. (2020). "Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre." 3. utgave. Universitetsforlaget.
    • Nygaard. L. (2017). "Writing Your Master's Thesis: From A to Zen". Sage Publications.
    • Thiel, D.V. (2014). "Research Methods for Engineers". Cambridge University Press.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Gjennomført fire år av femårig masterprogram eller ett år av toårig masterprogram, fortrinnsvis i vann- og miljøteknikk.
  • Anbefalte forkunnskaper
    Det er anbefalt, men ingen nødvendighet, at studenten har valgt tema for masteroppgaven og at dette temaet danner utgangspunkt for arbeidet med prosjektrapporten i emnet.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Muntlig presentasjon og diskusjon av prosjektoppgaven.

    Muntlig presentasjon og diskusjon Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått Hjelpemiddel: A2 Ingen kalkulator, spesifiserte andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Ekstern og intern sensor evaluerer den muntlige presentasjonen og diskusjonen.
  • Obligatorisk aktivitet
    • Obligatorisk fremmøte ved et utvalg av seminartimene/forelesningene
    • Obligatorisk innlevering av prosjektrapport som skal godkjennes. Som en del av arbeidsprosessen blir det obligatoriske innleveringer av skisseversjoner av prosjektrapporten.
  • Merknader
    • Plenumsundervisningen i emnet foregår primært på norsk, mens den individuelle veiledningen ved behov kan gjennomføres på engelsk.
    • Emnet retter seg særlig mot studenter ved studieprogrammet i vann- og miljøteknikk, men kan også være aktuelt for andre studieprogrammer hvis relevant veiledningskompetanse er tilgjengelig.
  • Undervisningstider
    Det er satt av to timer per uke til seminarundervisning og/eller forelesning.
  • Overlapp
    Full (5) studiepoengsreduksjon mot MTH300 - Web-kurs: Planlegging og skriving av en masteroppgave.
  • Opptakskrav
    REALFAG