SDG250 Sosialt bærekraftige nærmiljø/lokalsamfunn

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Emma Charlott Andersson Nordbø

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Ingen

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timers arbeid fordelt på samlinger og gruppeoppgave, hvorav 6 dager (36 timer) er satt av til undervisning fordelt på to samlinger og 89 timer går til skriftlig arbeid.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning og vurdering for emnet er i januarblokka.

Om dette emnet

Emnet gir en innføring i hvordan sosial bærekraft kan forstås og vurderes i en nærmiljø- og lokalsamfunnskontekst. Dette vil bli belyst fra ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver og disipliner, herunder folkehelse, samfunns- og arealplanlegging, steds- og eiendomsutvikling, naturforvaltning og landskapsarkitektur.

Sosial bærekraft handler om å skape lokalsamfunn og nærmiljø der mennesker får tilfredsstilt sine behov og opplever god helse og livskvalitet, nå og i fremtiden. Emnet setter derfor kunnskap om mennesket i fokus, og gir en innføring i hvordan samfunns- og miljøforhold, inkludert fysiske omgivelser og sosiale og kulturelle faktorer, virker inn på innbyggernes helse og livskvalitet. Emnet dekker også kunnskap om hvordan man kan arbeide med å sikre sosialt bærekraftige nærmiljøer innen overnevnte fagfelt og praksiser. I dette ligger også en innføring i ulike metoder og verktøy for å måle og undersøke sosial bærekraft i nærmiljø og lokalsamfunn. Emnet skal gi trening i tverrfaglig samarbeid, samt erfaring i å vurdere etiske dilemmaer knyttet til bærekraft.

Dette lærer du

Etter fullført emne er det forventet at studenten skal:

Kunnskap

  • Ha god kunnskap om ulike måter å definere og teoretisere sosial bærekraft på i en nærmiljø- og lokalsamfunnskontekst, og hva som er forskjeller og likheter mellom ulike tilnærminger.
  • Ha innsikt i faktorer som påvirker sosial bærekraft.
  • Ha god forståelse for hvordan fysiske og sosiale omgivelser henger sammen med og påvirker menneskets helse og livskvalitet.
  • Ha kjennskap til metoder og verktøy for analyser og vurderinger knyttet til sosial bærekraft.
  • Ha kjennskap til hvordan ulike fagfelt tilnærmer seg sosial bærekraft på, og hvordan de operasjonaliserer og jobber med sosial bærekraft.
  • Ha kjennskap til utfordringer og dilemma knyttet til å fremme en sosial bærekraftig nærmiljø- og lokalsamfunnsutvikling.

Ferdigheter

  • Kunne ta utgangspunkt i en lokal utfordring og redegjøre for hva man kan gjøre for å sikre sosial bærekraft.
  • Kunne anvende relevant teori og empiri for å drøfte viktige forhold knyttet til sosial bærekraft.
  • Kunne identifisere og vurdere etiske problemstillinger og dilemmaer knyttet opp mot andre dimensjoner av bærekraft.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere, kommunisere og presentere komplekse problemstillinger.
  • Kunne delta i en tverrfaglig dialog og bidra konstruktivt i en tverrfaglig samarbeidsprosess.
  • Læringsaktiviteter
    Samlingsbasert undervisning over 5-6 hele dager. Gruppearbeid om case.
  • Læringsstøtte
    Forelesere er tilgjengelige i undervisningsperioden. Canvas vil også benyttes.
  • Pensum
    Oppgis ved emnestart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Ingen forutsatte forkunnskaper.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Gruppeoppgave teller 100%. Bestått/ikke bestått.

    Gruppeoppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    En ekstern sensor er med på utforming av sensorveiledning. Interne sensorer sensurerer gruppeoppgave.
  • Obligatorisk aktivitet
    Obligatorisk oppmøte (80%) i emnet. Det gjelder som samlinger, arbeid med gruppeoppgaven og presentasjoner knyttet til den.
  • Undervisningstider
    30 timer strukturert undervisningstid. Resterende timer går til gruppeoppgave og presentasjon av denne, samt eget arbeid.
  • Fortrinnsrett
    Emnet er forbeholdt studenter tatt opp på studieprogram ved NMBU.
  • Opptakskrav
    GKS