RAD300 Nukleær dekommisjonering og miljøsanering

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Deborah Helen Oughton

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Minimum 5

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka.

Om dette emnet

Dette er introduksjonskurs som gir studentene de grunnleggende konseptene for planlegging, styring og implementering av dekommisjonerings- og miljøsaneringsprosjekter (D&ER) i en tverrfaglig kontekst. Det er ment å være åpent for studenter med bred utdanningsbakgrunn, for å gi dem den generelle kompetansen som trengs for å fordype seg innen D&ER-området på masternivå.

Innhold:

1. Grunnleggende om dekommisjonering og miljøsanering (D&ER): Historisk perspektiv på D&ER; Generelle juridiske og forskriftsmessige krav; Prinsipper for strålebeskyttelse slik de anvendes på D&ER-eksponeringssituasjoner (planlagt/eksisterende, dosegrenser, referansenivåer); Integrert tilnærming for D&ER; Involvering og kommunikasjon av interessenter; Tilnærminger til bærekraft og sirkulær økonomi.

2. Dekommisjonering: Mål for dekommisjonering; Innretninger som trenger avvikling; Livssyklusen til anlegget; Dekommisjoneringsresultater; Retningslinjer og strategier for dekommisjonering; Planlegging av avvikling; Områdekarakterisering; Fremtidig bruk av stedet og endelig tilstand for stedet; Casestudier.

3. Miljøsanering (ER): Grunnleggende mål for miljøsanering; «Conceptual site model»; Politikk og strategi for miljøsanering; Grunnleggende trinn i miljøsaneringsprosessen; Bestemmelse av slutt-tilstanden og fremtidig bruk av området; Langsiktig ledelse og institusjonell kontroll; Casestudier: Områder som er forurenset av rester av radioaktivt materiale fra tidligere og/eller eksisterende aktiviteter (f.eks. uranutvinning og ekstraksjon) og områder som er berørt av atomulykker eller andre radiologiske ulykker.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal forstå situasjonene der dekommisjonering og miljøsanering (D&ER) gjelder. Studentene vil forstå de forskjellige stadiene av D&ER-prosjekter, inkludert mål, tekniske utfordringer, prosjektplanlegging og -ledelse, viktige regulatoriske veiledninger, samt koblinger til bredere spørsmål som bærekraft, involvering av interessenter og kommunikasjon.

Ferdigheter: Studentene vil være i stand til å definere og drøfte de kritiske trinnene i D&ER-prosjekter som karakterisering av forekomster, definisjonen av fremtidig bruk og endelig tilstand av forekomsten og demonstrere samsvar med lov- og forskriftskrav. De vil være i stand til å identifisere rammene for D&ER-situasjoner med grunnleggende strålebeskyttelsesprinsipper og eksponeringssituasjoner (f.eks. planlagte, eksisterende). Gjennom analyse av virkelige casestudier vil studentene kunne syntetisere relevant informasjon og anvende kunnskapen som er lært til praktiske anvendelser.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne demonstrere kunnskap og forståelse for avvikling og miljøsanering i en flerfaglig sammenheng. De vil lære å bruke kritisk tenkning til evaluering av case-studier, og bygge på erfaringer fra tidligere. De skal også oppnå erfaring med å presentere og diskutere teknisk og vitenskapelig arbeid, muntlig og skriftlig.

  • Undervisnings- og læringsmetodikkene som er spesifikke for dette kurset er basert på forelesninger etterfulgt av diskusjon, presentasjon, analyse og beslutning om reelle situasjoner, løsning av problemer valgt i klassen og andre utvalgte problemer for selvstendig studie. Undervisnings- og læringsmetodikkene skal sette studenten i stand til å utvikle ferdigheter og evner i kritisk tenkning gjennom artikulering av kunnskap, erfaring og intellektuelle ferdigheter. Forelesningene vil ledsages av aktiviteter, utfordringer og problemer, der hver student lærer i sitt eget tempo, men også sammen med andre studenter i grupper og oppgaver. I den forbindelse vil kurset oppmuntre til en tverrfaglig tilnærming ved å fremme samhandling mellom studenter med ulik bakgrunn.

    Korte tester og øvelser skal gi oversikt over studentenes kunnskap om læringsmål gjennom hele kurset. Gruppeoppgaver vil vurdere studentenes evne til å forstå casestudier innen dekommisjonering og miljøsanering, analysere, evaluere, konkludere og bestemme tilnærmingen som brukes for casestudier.

  • Forelesninger, litteratur (bøker, rapporter og vitenskapelige artikler), veiledning.
  • Laraia M., 2021. Nuclear Decommissioning Case Studies: Policies, Strategies, Planning and Knowledge Management, Elsevier Science, 2021, ISBN 0323857345, 9780323857345. (Utvalgte kapitler). Støttelitteratur oppgis i Canvas.
  • Muntlig eksamen teller 100%.

    Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.



  • Ekstern sensor vil benyttes til evaluering av muntlig eksamen.
  • Første forelesning er obligatorisk. Øvelser, casestudier, gruppearbeid, rapporter.
  • Forelesninger: 25 timer (5 timer per dag).

    Student seminarer (case-studier og presentasjoner) 5 timer

    Gruppe- og individuelt arbeid rundt case studier.

  • Realfag