PPUT301 Fordypning i realfagsdidaktikk

Studiepoeng:20

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Birgitte Bjønness

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:ca. 500 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokken. Emnet har undervisning i høstparallellen og vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

I emnet skal studenten utvikle et selvstendig ståsted i realfagdidaktikk gjennom litteraturstudier, diskusjon i grupper og skriftlige oppgaver. En viktig hensikt med emnet er å legge grunnlag for masteroppgavens litteraturgjennomgang. Hvis tre eller flere studenter er meldt opp i emnet vil undervisningen bestå av seminarer hvor studentene veksler på å legge fram, drøfte og gi tilbakemelding på litteratur/teori og egne tekster. Undervisningen blir konkretisert, bl.a. ved å knytte an til studentens egen problemstilling.

Dette lærer du

Kunnskap

Studenten

  • skal ha grunnleggende kunnskap om ulike teoretiske tradisjoner og vitenskapelige problemstillinger innen fagdidaktikk i realfag.
  • skal ha god innsikt i den rollen til litteratur spiller i fagdidaktisk forskning.
  • skal ha kunnskap om ulike forskningslitteratur-sjangre, og kan vurdere bruk av ulike typer tekster i eget arbeid.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne gjengi, analysere og kritisk vurdere fagdidaktisk litteratur.
  • skal kunne søke opp relevant litteratur og bruke ulike hensiktsmessige søkemotorer.
  • skal kunne korrekt sitatteknikk og lage litteraturlister i henhold til faglig standard.

Generelle ferdigheter

Studenten

  • skal kunne bruke forskningslitteratur til å utvikle faglig argumentasjon.
  • skal kunne lese tekster og forme seg selvstendige meninger om disse.
  • skal skrive akademiske tekster der kritisk tenkning og kreativitet kommer til uttrykk i tillegg til kunnskaper og ferdigheter i emnet.
  • Gjennom lesing, gruppesamtaler, forelesninger og skriftlig arbeid, skal studenten knytte litteratur til egne erfaringer og mer teoretiske problemstillinger. Det forventes at studenten deltar aktivt i undervisning, i forberedelser til undervisning og i seminargrupper med andre studenter. Veiledning på tekst er en sentral del av emnet. Slik veiledning kan være en del av gruppeaktiviteter med medstudenter, i fra emneansvarlig eller veileder(e) på masteroppgaven. Emnet går parallelt og delvis i samarbeid med metodeemnet PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder.
  • Studentene veiledes i den skriftlige oppgaven av emneansvarlig og veileder(e). I tillegg vil det være vesentlig å gi og få tilbakemeldinger til/fra medstudenter undervegs i emnet.
  • Det inngår felleslitteratur på ca 300-350 sider, samt individuell litteratur av omfang ca 200-400 sider (avhengig om det er artikler eller bøker). Litteraturlisten skal foreligge på emnets læringsplattformer ved studiestart.
  • LUR-studenter har fortrinnsrett, for disse forutsettes PPXP100, PPRA200, PPRA201, PPRA301, PPPE301 og PPFD301 i tillegg til emnegrupper i realfag (fag 1 og fag 2). For andre enn LUR-studenter forutsettes fullført lærerutdanning i realfag.
  • Det er en individuell skriftlig oppgave som er grunnlaget for vurderingen.

    Oppgaven vurderes A-F.



    Innlevering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Ekstern sensuring av oppgavebesvarelsene.
  • Deltagelse på samlinger med krav om minimum 80% oppmøte.

    Studentene skal gjennomføre en muntlig individuell presentasjon som tar utgangspunkt i en valgt problemstilling/påstand som drøftes opp mot et mindre utvalg av litteratur. Litteraturen skal knyttes til (foreløpig) problemstilling på egen masteroppgave -og til emnets litteratur.

    Studentene skal gi tilbakemelding til andre studenters muntlige presentasjoner.

  • Form og antall på fellessamlinger vil avhenge av antall påmeldte og blir lagt fram ved oppstart av emnet.
  • M-LUN