PPPE303 Pedagogikk

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig

TIlbys første gang i studieår 2027-2028.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Januarblokk og vårparalellen.

Om dette emnet

Studentene skal i dette emnet tilegne seg en pedagogisk plattform, og emnet vil sammen med emnene PPFD304 og PPRA302 gi studentene et trygt fundament for å arbeide som realfagslærer. Ved NMBU er pedagogikkfaget knyttet til lærerutdanningens visjon om utdanning for bærekraftig utvikling, med vekt på flerstemmige læringsfellesskap og demokratisk deltakelse.

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten

  • har kjennskap til ulike perspektiv på elevers identitetsutvikling, motivasjon, danning og læring
  • har kjennskap til samisk utdanningshistorie og samiske elevers rettigheter til opplæring på samisk
  • har kunnskap om skolens historie, organisasjon og skoleutvikling
  • har innsikt i læreplanhistorie og -teori
  • har kunnskap om ulike perspektiv på - og sammenhengen mellom klasseledelse, læringsfellesskap og mangfold
  • har kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i et mangfoldig læringsfellesskap
  • har kunnskap om tilpasset undervisning innen rammene av egen undervisning og som del samarbeidet i skolen
  • har kunnskap om skolens rolle i danning og demokratisk deltakelse

Ferdighet: Studenten

  • kan diskutere og reflektere over dagens læreplanverk og andre styringsdokumenter som utgangspunkt for egen profesjonsutøvelse
  • kan identifisere elever i vanskelige livssituasjoner og ulike problemstillinger som berører barn og unge, deres rettigheter og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk og profesjonsetiske retningslinjer

Generell kompetanse: Studenten

  • kan gjøre profesjonsetiske vurderinger og reflektere over dilemma som kan oppstå
  • kan analysere og drøfte hvordan en som lærer kan bygge relasjoner med elever og kolleger
  • kan drøfte kommunikasjon og samarbeid med foresatte og instanser som støtter skolen
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante spørsmål, utforske disse kritisk og utvikle sin egen profesjonelle praksis og bidra til et lærende profesjonsfelleskap
  • kan kritisk reflektere over utdanningspolitiske spørsmål
  • Læringsaktiviteter
    Litteraturstudier og oppgaveskriving er sentrale arbeidsmåter. Arbeid i ulike grupper der studentene lærer av og veileder hverandre. Emnet forutsetter aktiv studentdeltakelse.
  • Læringsstøtte
    Studenten veiledes i de obligatoriske aktivitetene både av lærere og medstudenter.
  • Pensum
    Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP100, PPFD201, PPPE201 og PPXP301.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Individuell muntlig vurdering av 30 minutters varighet med utgangspunkt i emnelitteratur, praksiserfaringer og refleksjonsnotat.

    Vurderes med gradert karakter A-F.



    Muntlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Ekstern sensor
  • Obligatorisk aktivitet
    • Muntlig presentasjon
    • Refleksjonsnotat
  • Merknader
    Første gang emnet går er i studieåret 2027/28.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN