PPPE303 Pedagogikk
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Frekvens: Årlig TIlbys første gang i studieår 2027-2028.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Januarblokk og vårparalellen.
Om dette emnet
Studentene skal i dette emnet tilegne seg en pedagogisk plattform, og emnet vil sammen med emnene PPFD304 og PPRA302 gi studentene et trygt fundament for å arbeide som realfagslærer. Ved NMBU er pedagogikkfaget knyttet til lærerutdanningens visjon om utdanning for bærekraftig utvikling, med vekt på flerstemmige læringsfellesskap og demokratisk deltakelse.
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten
- har kjennskap til ulike perspektiv på elevers identitetsutvikling, motivasjon, danning og læring
- har kjennskap til samisk utdanningshistorie og samiske elevers rettigheter til opplæring på samisk
- har kunnskap om skolens historie, organisasjon og skoleutvikling
- har innsikt i læreplanhistorie og -teori
- har kunnskap om ulike perspektiv på - og sammenhengen mellom klasseledelse, læringsfellesskap og mangfold
- har kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i et mangfoldig læringsfellesskap
- har kunnskap om tilpasset undervisning innen rammene av egen undervisning og som del samarbeidet i skolen
- har kunnskap om skolens rolle i danning og demokratisk deltakelse
Ferdighet: Studenten
- kan diskutere og reflektere over dagens læreplanverk og andre styringsdokumenter som utgangspunkt for egen profesjonsutøvelse
- kan identifisere elever i vanskelige livssituasjoner og ulike problemstillinger som berører barn og unge, deres rettigheter og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk og profesjonsetiske retningslinjer
Generell kompetanse: Studenten
- kan gjøre profesjonsetiske vurderinger og reflektere over dilemma som kan oppstå
- kan analysere og drøfte hvordan en som lærer kan bygge relasjoner med elever og kolleger
- kan drøfte kommunikasjon og samarbeid med foresatte og instanser som støtter skolen
- kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante spørsmål, utforske disse kritisk og utvikle sin egen profesjonelle praksis og bidra til et lærende profesjonsfelleskap
- kan kritisk reflektere over utdanningspolitiske spørsmål
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett