PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Margrethe Naalsund
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde for studenten: ca. 375 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har undervisning og vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Forskningsmetoder forutsetter innsikt i både det virksomhetsområde som forskningen dreier seg om og i forskerens deltagende rolle og faglige tilnærming. Emnet omhandler kvalitative og kvantitative metoder i utdanningsvitenskapelig forskning som redskaper for å forske i lærings- og undervisningspraksiser. Det legges også vekt på forskningsmetodenes vitenskapsteoretiske grunnlag. Aktuelle temaer: Case-studiemetodikk, design-basert forskning, vitenskapsteori, samt forskningsmetoder som intervju, spørreskjema og observasjon.
Dette lærer du
Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.
Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om forskningsmetodiske problemstillinger relatert til faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål.
Ferdighet: Kandidaten har kunnskap om relevant metodelitteratur og kan anvende kunnskapen i eget forskningsprosjekt. Kandidaten kan på et selvstendig og faglig grunnlag variere metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
Generell kompetanse: Kandidaten kan reflektere over fagdidaktiske, vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger.
- Kurset er basert på undervisning på dagssamlinger, samt eget arbeid med oppgaver og teori mellom samlingene.
- Arbeidet med de to individuelle oppgavene støttes med veiledning fra lærere og medstudenter.
- Litteraturen består av to deler: en del felles veiledende litteratur (ca. 800 sider) som det vil bli arbeidet med i fellesskap, og en del selvvalgt litteratur (ca. 300 sider) som den enkelte student velger ut fra en fordypning i metoden knyttet til eget forskningsprosjekt.
- PPFD301, PPPE301 og undervisningskompetanse i realfag.
Skriftlig oppgave.
Karakterregel: bestått/ikke bestått
Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått- Emneansvarlig og en intern/ekstern sensor godkjenner opplegget for eksamen og kriterier for bedømmelse og foretar sensur av studentenes avsluttende oppgave. Ekstern sensur finner sted hvert tredje år
Deltakelse på samlinger med krav om minimum 80% oppmøte
Individuell skriftlig oppgave, vurderes godkjent/ikke godkjent.
- Form og tidspunkt på fellessamlinger vil avhenge av antall påmeldte og blir lagt fram i slutten av juni 2024
- M-LUN