PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Margrethe Naalsund

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde for studenten: ca. 375 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har undervisning og vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Forskningsmetoder forutsetter innsikt i både det virksomhetsområde som forskningen dreier seg om og i forskerens deltagende rolle og faglige tilnærming. Emnet omhandler kvalitative og kvantitative metoder i utdanningsvitenskapelig forskning som redskaper for å forske i lærings- og undervisningspraksiser. Det legges også vekt på forskningsmetodenes vitenskapsteoretiske grunnlag. Aktuelle temaer: Case-studiemetodikk, design-basert forskning, vitenskapsteori, samt forskningsmetoder som intervju, spørreskjema og observasjon.

Dette lærer du

Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.

Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om forskningsmetodiske problemstillinger relatert til faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål.

Ferdighet: Kandidaten har kunnskap om relevant metodelitteratur og kan anvende kunnskapen i eget forskningsprosjekt. Kandidaten kan på et selvstendig og faglig grunnlag variere metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid.

Generell kompetanse: Kandidaten kan reflektere over fagdidaktiske, vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger.

  • Kurset er basert på undervisning på dagssamlinger, samt eget arbeid med oppgaver og teori mellom samlingene.
  • Arbeidet med de to individuelle oppgavene støttes med veiledning fra lærere og medstudenter.
  • Litteraturen består av to deler: en del felles veiledende litteratur (ca. 800 sider) som det vil bli arbeidet med i fellesskap, og en del selvvalgt litteratur (ca. 300 sider) som den enkelte student velger ut fra en fordypning i metoden knyttet til eget forskningsprosjekt.
  • PPFD301, PPPE301 og undervisningskompetanse i realfag.
  • Skriftlig oppgave.

    Karakterregel: bestått/ikke bestått



    Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Emneansvarlig og en intern/ekstern sensor godkjenner opplegget for eksamen og kriterier for bedømmelse og foretar sensur av studentenes avsluttende oppgave. Ekstern sensur finner sted hvert tredje år
  • Deltakelse på samlinger med krav om minimum 80% oppmøte

    Individuell skriftlig oppgave, vurderes godkjent/ikke godkjent.

  • Form og tidspunkt på fellessamlinger vil avhenge av antall påmeldte og blir lagt fram i slutten av juni 2024
  • M-LUN