PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Margrethe Naalsund
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde for studenten: ca. 375 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har undervisning og vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Forskningsmetoder forutsetter innsikt i både det virksomhetsområde som forskningen dreier seg om og i forskerens deltagende rolle og faglige tilnærming. Emnet omhandler kvalitative og kvantitative metoder i utdanningsvitenskapelig forskning som redskaper for å forske i lærings- og undervisningspraksiser. Det legges også vekt på forskningsmetodenes vitenskapsteoretiske grunnlag. Aktuelle temaer: Case-studiemetodikk, design-basert forskning, vitenskapsteori, samt forskningsmetoder som intervju, spørreskjema og observasjon.
Dette lærer du
Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.
Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om forskningsmetodiske problemstillinger relatert til faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål.
Ferdighet: Kandidaten har kunnskap om relevant metodelitteratur og kan anvende kunnskapen i eget forskningsprosjekt. Kandidaten kan på et selvstendig og faglig grunnlag variere metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
Generell kompetanse: Kandidaten kan reflektere over fagdidaktiske, vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett