PPFD300 Fagdidaktikk i realfag
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Edvin Østergaard
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter i og utenom samlinger.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, juniblokka.
Om dette emnet
Undervisning og læring for bærekraftig utvikling. Lærerrollen og øvinger i eget utviklingsarbeid som lærer. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i realfagene med utgangspunkt i læreplanverket, i fagdidaktiske prinsipper og teorier, samt i fagenes arbeidsmåter. Fenomenbasert undervisning og utforskende arbeidsmåter. Begrepslæring og representasjonsformer i faget. Samarbeidslæring. Uformell og formell vurdering av kompetanser og grunnleggende ferdigheter. Yrkesretting av realfagene. Tverrfaglig undervisning.
Dette lærer du
Kunnskap
Studenten
- har fagdidaktisk forsknings- og erfaringsbasert kunnskap rettet mot trinn 8-13
- kan redegjøre for skolens og fagets verdigrunnlag og for opplæringsløpet i lys av skolens mandat
- kan redegjøre for læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets egenart og tradisjoner
- har kunnskap om fagets rolle i tverrfaglig samarbeid og hvordan det kan legges til rette for undervisning i de tre tverrfaglige temaene læreplanene vektlegger
- har kunnskap om yrkesretting av realfagene
- har innsikt i utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan denne undervisningen kan legges opp for å fremme elevers handlekraft
Ferdigheter
- kan analysere og utvikle egen evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på eget faglig utviklingsarbeid og relevant forskningsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser tilpasset elevers behov
- kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder og digitale verktøy i faget
- kan differensiere og tilpasse undervisning i faget ut fra et elevperspektiv og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring
- kan analysere læreplaner i fag og utvikle lokale planer, samt ha innsikt i sluttvurdering i faget
- kan vurdere verdier og samfunnsrelevans i faget og omsette dette i egen undervisning
Generell kompetanse
- kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse og bidra til både fagets, kollegers og skolens utvikling, samt styrke elevenes faglige identitet
- kan kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål, særlig knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling
- kan reise kritiske spørsmål til informasjonskilder, lærebøker, eksisterende teorier og praksiser
- kan legge til rette for undervisning som fremmer elevers handlekraft i bærekraftig utvikling
- kan formidle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte
- kan bygge relasjoner til elever, kolleger og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav