PPFD201 Undervisning av realfag

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig

Tilbys første gang i studieår 2025-2026.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Januarblokk og vårparallell

Om dette emnet

Emnet omhandler læring i og undervisning av realfag, og er en kombinasjon av fagdidaktikk og praksisopplæring. Studenten skal gjøre erfaringer med valg og begrunnelser for innhold, arbeidsmåter og metoder i realfagene - og reflektere over disse i lys av læreplan og elever. Emnet vektlegger at opplæring i realfag skal legge til rette for fremtidstro og kritisk tenkning og at den inkluderer alle elever. Erfaringene skal gi studenten en grunnleggende trygghet i det å være lærer i realfag. For å støtte valg og begrunnelser er lesing av fagdidaktisk litteratur viktig.

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om elevers læring i fag
  • har grunnleggende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om ulike arbeidsmåter og undervisningsmetoder, og hvordan formativ vurdering kan være inkludert del av undervisningen
  • har kunnskap om fagspesifikk læreplan

Ferdighet: Studenten

  • kan lage begrunnede mål og tydelig hensikter for elevers læring
  • kan planlegge, gjennomføre og lede undervisning

Generell kompetanse: Studenten

  • har grunnleggende innsikt i akademisk lesing og søk etter relevant litteratur
  • kan delta i felles refleksjoner med konstruktive bidrag om egen og andres undervisning
  • kan tilrettelegge for undervisning slik at den skaper inkludering, fremtidstro og muligheter for kritisk tenkning
  • Læringsaktiviteter

    Det er praksisopplæring i gruppe, 15 dager i januarblokk, normalt i ungdomsskole. I løpet av praksisperioden skal studentene planlegge, gjennomføre undervisningsøkter i gruppe/individuelt som danner utgangspunkt for refleksjon.

    Undervisning på campus i fagdidaktikk foregår som seminarer, omvendt undervisning og arbeid i studiegrupper. Det forventes at studentene er aktive deltakere og tar medansvar for/i undervisning. Studentene skal individuelt og i grupper velge litteratur som kan støtte og gi inspirasjon til undervisning.

  • Læringsstøtte
    Studentene veiledes i praksisopplæring og obligatoriske aktiviteter.
  • Pensum
    Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP100
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Emnet består av to deler som vurderes hver for seg:

    - Praksisopplæringen. Vurderes bestått/ikke bestått.

    - Individuell muntlig vurdering med varighet 20 minutter med utgangspunkt i emnets litteratur. Vurderes med gradert karakter A-F.



    Muntlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Ekstern sensor
  • Obligatorisk aktivitet
    • 15 dager praksisopplæring (gruppe)
    • Plan for praksis med egne mål (individuell)
    • Hver student leverer en undervisningsplan med egne skriftlige refleksjoner. Refleksjonene baseres på samtalen mellom medstudenter og praksislærer i etterkant av at undervisningsplanen er gjennomført
    • Deltakelse i undervisning og studiegrupper - form og mengde bestemmes i samråd med studentgruppa ved emnestart
  • Merknader
    Første gang emnet undervises er studieåret 2025/26.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN