PHI201 Biovitenskap, etikk og miljøfilosofi
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Frode Kjosavik
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet vil ta opp grunnleggende moral- og verdispørsmål omkring menneskets forhold til seg selv, til andre levende vesener og til naturen i sin helhet: Hvilken forbindelse er det mellom menneskesyn og natursyn? Teller fremtidige generasjoners behov for naturressurser like mye som nålevendes? Er det bare mennesket som har moralsk status, eller har også andre livsformer krav på vern? Hvor stor rett har mennesket til å utnytte andre organismer til egne nytteformål? Ulike sider ved dyreforsøk vil bli belyst med utgangspunkt i bl.a. velferds- og rettighetstenkning. Forståelsen av teknologi og teknologiutvikling vil bli drøftet, herunder bioteknologi. Helhetssyn på naturen vil bli diskutert, dels ut ifra deres normative implikasjoner, med snever antroposentrisme og dypøkologi som to ytterpunkter, dels ut ifra deres deskriptive premisser, dvs. ut ifra hvor vitenskapelig velinformerte de kan sies å være. Grunnlaget for miljøproblemer vil bli tematisert. Ulike begreper om bærekraft vil bli analysert. Med tanke på løsning av miljøproblemer vil det bli lagt vekt på hvordan det "økologisk gode" samfunn kan arte seg. Med utgangspunkt i klimaspørsmål vil vi komme inn på forholdet mellom vitenskap og politikk, og på klimarettferdighet.
Dette lærer du
Studenten skal:
- Få økt kunnskap om statusen til prosesser i naturen og om verdispørsmål forbundet med menneskets forhold til dyr og til miljøet.
- Utvikle ferdigheter mht. å analysere og reflektere kritisk over dyreetiske og miljøetiske problemstillinger, som også innebærer å kunne sette dem inn i en større naturvitenskapelig og økofilosofisk sammenheng.
- Oppnå generell etisk kompetanse vedrørende spørsmål som angår den samfunnsmessige forvaltningen av natur og miljø, og mer spesifikt, oppnå økt forståelse av vitenskapenes (spesielt biovitenskapenes) rolle i denne sammenhengen.
Læringsaktiviteter
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Merknader
Undervisningstider
Opptakskrav