PAE306 Agroøkologi: Handlingsorientert forskning
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Anna Marie Nicolaysen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:25
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 hours
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallell og juniblokk. Seminarene vil finne sted i vårparallellen, med innlevering av masteroppgaveforslaget og feltforskningsrapporten i slutten av mai.
Om dette emnet
I dette emnet skal studentene utarbeide et masteroppgaveforslag og en feltforskningsrapport. Fokus er på introduksjon til masteroppgaveforslaget, valg av tema, forskningsspørsmål, metoder for datainnsamling og litteraturoversikt. Emnet gir studentene muligheten til å gjøre seg kjent med deltakende aksjonsforskning, feltforskningsmetoder med fokus på en rekke kvalitative metoder og grunnleggende kvantitative metoder. Emnet legger vekt på problemstillinger om kompleksitet og endring, og utfordringer ved å forske i ukjente situasjoner og steder. Kritisk refleksjon over ulike tilnærminger for datainnsamling og analyse, og over forholdet mellom spesifikke forskningsproblemer og relaterte metoder vil være vesentlig.
Følgende områder vektlegges:
- den deltakende aksjonsforskningsprosessen;
- utfordringer med å gjøre aksjonsforskning, hvordan planlegge arbeidet, ressurser;
- grunnleggende forståelse av epistemologiske og metodiske problemstillinger;
- styrker og svakheter ved ulike metoder for datainnsamling, analyse og prosessering;
- valg av passende utvalg: utvelgelse av case(r)/deltakere og utvalg innen caser;
- refleksjon over feltforskning og etiske implikasjoner;
- skriving: masteroppgaveforslaget; hvordan presentere og rapportere feltforskning
Dette lærer du
Etter fullført emne forventes studentene å ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kunne utforme et masteroppgaveforslag
- Vite hvordan få oversikt over et forskningsområde og presentere relevant litteratur knyttet til dette
- Kunne beskrive temaet for masteroppgaven innenfor dette området
- Kunne beskrive formålet med temaet og hvorfor det er relevant
- Kunne utvikle forskningsspørsmål og argumentere for valget
- Vite hvordan du presenterer deg selv for andre som en forsker, som instrumentet vi ser verden gjennom
- Ha kunnskap om aksjonsforskningens etikk
- Kunne designe og gjennomføre aksjonsforskning ved å bruke spekteret av kvalitative og kvantitative metoder og teknikker introdusert i kurset
Ferdigheter
- Evne til å beskrive forskningsstrategi og metoder
- Evne til å definere kjernebegrepene i arbeidet og forklare hvordan du vil «måle» dem
- Evne til å beskrive hva slags forskning dette er, hva datakildene er, hvilke metoder vil bli brukt for datainnsamling, og hvorfor?
- Evne til å vurdere styrken og begrensningene til en rekke kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og deres komplementaritet i en aksjonsforskningskontekst
- Evne til å vurdere bruken av ulike forskningsmetoder, teknikker og analyseprosedyrer
- Evne til systematisk å registrere, organisere, kode og analysere empirisk datamateriale
- Evne til kritisk refleksjon over ulike tilnærminger for datainnsamling og analyse, og over sammenhengen mellom spesifikke forskningsproblemer og relaterte metoder som du har blitt kjent med
- Evne til å diskutere reliabiliteten og validiteten til studien og resultatene
Generell kompetanse
- Evne til å håndtere personopplysninger i forskning og utarbeide datahåndteringsplaner
- Evne til å reflektere over og kritisere forskningsprosessen og hva du lærte om teknikkene og om deg selv som forsker
- Evne til å gi medstudenter tilbakemeldinger på en positiv og konstruktiv måte
- Evne til å skrive forslag til masteroppgave
- Evne til å rapportere forskning som bygger på egne funn.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav