MVI383A Meieriteknologi
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Davide Porcellato
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:24
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Foredling av melk til ulike meieriprodukter krever at man har fokus på å utnytte alt melkeråstoff på en best mulig og bærekraftig måte. I dette emnet lærer du teknologien bak produksjon av:
- Syrnede konsummelkprodukter.
- Smør.
- Ost og hvordan man produserer ulike ostetyper samt om modning av ost.
- Produkter av myse.
- Brunost.
- Iskrem.
Dette lærer du
KUNNSKAPER:
(Forståelse av fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer og teorier innenfor meieriteknologi som fag).
Kunnskap om melkens sammensetning i relasjon til anvendelse i forskjellige produkter. Kursdeltagerne skal oppnå god teoretisk kunnskap om de forskjellige prosesstrinn og prosesslinjer ved framstilling av meieriprodukter. Kunnskap om framstilling av viktige meieriprodukter og om faktorer som har betydning for produktenes endelige kvalitet er de endelige målene for kurset.
FERDIGHETER:
(Evne til å anvende meieriteknologisk kunnskap til å løse problemstillinger og oppgaver.)
På grunnlag av teoretisk og praktisk kunnskap, blant annet ervervet gjennom øvinger i pilotanlegget ved KBM, skal studentene være i stand til å forstå og planlegge de viktigste meieriproduktenes framstilling, samt hvilke faktorer som påvirker produktenes kvalitetsegenskaper. Studenten kan selv gjennomføre de forberedelser, teknikker og analyser som inngår i emnet. Studenten behersker instrumentene og utstyret som benyttes i emnet.
GENERELL KOMPETANSE:
(Å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i studier og yrke.)
Emnet legger vekt på å formidle holdninger omkring betydningen av et matråstoff som melk, der så mye som mulig av dens bestanddeler brukes til mat. Dette er viktig i et bærekraftsperspektiv.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav