MVI340 Sensorisk analyse og forbrukeraksept
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Valerie Isabelle Lengard Almli
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk, engelsk
Antall plasser:25
Frekvens: Årlig. Emnet undervises dersom ressurstilgangen tillater det.
Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer. Ca 40 timer forelesninger, 20 timer gruppearbeid, 65 timer selvstudium inkludert lesing til eksamen.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i juniblokka. Emnet har undervisning/vurdering i juniblokka.
Om dette emnet
- Kort introduksjon av anatomi og fysiologi relevant for sensorisk analyse
- Metoder innen objektiv sensorikk
- Kvantitative og kvalitative metoder innen forbrukerforskning
- Aksept, matvalg og forbrukerholdninger
- Statistikk og multivariat analyse av sensoriske data
- Segmentering av forbrukere, faktorer som påvirker oppfattelse av og preferanse for mat, samt generell forbrukerforståelse
Dette lærer du
Kunnskap: Studentene vil bli kjent med begreper, metoder, anvendelser og etablert kunnskap i fagfeltet sensorikk og forbrukerforskning i relasjon til mat.
Ferdigheter: Studentene vil kunne planlegge og gjennomføre sensoriske tester og forbrukertester, ved hjelp av trenede dommere og utrenede forbrukere. De vil også kunne behandle data, tolke og kommunisere resultater fra testene. Studentene vil også kunne innhente og forstå litteratur i fagfeltet. Studentene kan selv gjennomføre de forberedelser, teknikker og analyser som inngår i emnet. Studentene behersker instrumentene og utstyret som benyttes i emnet.
Generell kompetanse: Studentene vil kunne løse forsknings- eller industriproblemstillinger innen sensorisk analyse og forbrukerforståelse. Studentene vil kunne tolke og diskutere relevant litteratur ved egen refleksjon og kritisk tenkning. Studentene øver på samarbeid, gruppepresentasjoner, og dataanalyse teknikker som også kan benyttes i andre fag.
Kunnskap, ferdigheter og kompetanse innarbeidet i dette kurset vil kunne bidra til oppnåelsen av FNs bærekraftsmålene i sammenheng med mat-relatert forbrukeradferd og konsum, spesielt nr. 3: God helse og nr. 12 Ansvarlig forbruk og produksjon.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav