MVI250 Emballeringsteknologi
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Marit Kvalvåg Pettersen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:50
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde: Totalt 125 t: 22 timer forelesninger (inkludert gjesteforelesere), 15 timer gruppearbeid (organisert tid) , 8 timer bedriftsbesøk 80 timer forberedelser, selvstudium og gruppearbeid.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i januar-blokka. Emnet har undervisning/vurdering i januar-blokka.
Om dette emnet
Emnet inneholder innføring i relevante emner inne for emballeringsteknologi: Dette inkluderer Emballasjematerialer; Typer, fremstillingsmetoder, egenskaper og bruksområder; Emballeringsteknologi som emballeringsmetoder, pakkemetoder og pakkemaskiner, regelverk knyttet til matkontaktmaterialer, emballering i et bærekraftperspektiv inkludert nedstrømsapsekt (som gjenvinning av materialer), samt relevante faguttrykk knyttet til emballeringsteknologi
Det legges vekt på formidling knyttet til FN’s bærekraftsmål. og MVI 250 er tematisk knyttet tett til FN’s bærekraftsmål 12, og er på overordnet nivå knyttet til bærekraftsmål 9,13, 14 og 15.
MVI250 fokuserer på mange ledd i verdikjeden som har som mål å bidra til bærekraftige emballeringssystemer. Dette inkluderer blant annet kunnskap om valg av emballasjematerialer, pakkemetoder, lagring og frembud som skal:
- sikre produktkvalitet og optimal holdbarhet samt hindrer/reduseres matsvinn (mål 12.3).
- medføre effektiv bruk/ minst mulig ressursbruk (mål 9.4 og 12).
- medføre minst mulig miljøpåvirkning og redusere avfallsmengde (mål 12.5, 12.4, 14.1).
Det settes fokus på helhetsvurderinger: å se hele verdikjeden og optimale løsninger i hele verdikjeden fremfor enkelte ledd.
Gruppearbeid
- Pensum - teori: (pr tema: 2 timer første forberedelse. + selvstudium + 1 time presentasjon) . Gruppene setter seg inn pensum om emballasjemateraler; Glass og metall. Fra hver gruppe er det 2-3 personer som presenterer for en av de andre gruppene. Dette gjøres separat for temaene; Glass (uke 1 av kurset) og Metall (uke 2 av kurset).
Gruppene gir tilbakemelding og gjennomfører hverandre- vurdering
2. Emballasjematerial, pakkemetode og matkvalitet: (2 timer): Gruppene gjennomfører måling og vurderinger av forskjellig plastmaterialer, pakkemetoder/gasser og kvalitet av matvare
3. Emballering i praksis: Gruppene velger en definert oppgave om emballering av valgt matprodukt. Gruppen setter seg inn i hvordan produktet er emballering og gjennomfører relevante vurderinger. Oppgaven presenteres av hele gruppen for hele klassen
Bedriftsbesøk: til 2 Emballasjeprodusenter
Dette lærer du
Etter gjennomført emne skal studentene ha kunnskap om emballasjematerialer og emballeringsteknologi. De skal være i stand til å kunne stille relevante spørsmålene ved valg mellom ulike materiale for emballering av mat, egnethet for emballasjematerialer til ulike og bruksområde, hvilke krav som bør stilles ved emballering og lagring av ulike matvare og til å forstå emballeringens betydning for matvarene og deres kvalitet og holdbarhet. Videre skal de være i stand til å vurdere emballasjens betydning for miljø og faktorer som må vurderes ved valg emballeringsløsninger utfra bærekraftsperspektiv,
Gjennom gruppearbeid skal studentene ha lært å sette seg inn i ny kunnskap, søke i litteratur, vurdere relevans i informasjon, ekstrahere relevant informasjon, og kunne utforme og presentere gode presentasjoner.
De skal ha lært å kunne planlegg og gjennomføre oppgaver, kunne arbeide i team og under ledelse, og spille på egne og andres kreative evner.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav