MUA301 Urbant landbruk - strategi- og handlingsplanarbeid - Transfaglige samhandlingsgrupper (TSG)
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Aasmund Bunkholt, Trine Hvoslef-Eide
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen, og har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Dette videregående emnet skal gi studentene innsikt i og forståelse for hvordan vi kan bruke de nasjonal planer for urbant landbruk og sirkulær økonomi som ble lansert våren 2021 for å hjelpe kommuner, fylkeskommuner og private aktører å lage sine egne strategi- og handlingsplaner i tråd med disse. Studentene vil bygge på innsikt og verktøy fra MUA300, dvs hvilken rolle urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig byutvikling i vid forstand - både sosialt, miljømessig og økonomisk. Urbant landbruk omfatter i denne sammenheng alt fra det profesjonelle og industrielle, nabolagshager til dyrking i balkongkasser og minidrivhus i vinduskarmen. Emnet er casebasert og aktuelle problemstillinger vil endres fra år til år.
Emnet er basert på arbeid i tverrfaglige grupper. Gruppene vil samarbeide med aktører utenfor universitetet og dermed etablere og utvikle transfaglige grupper. Disse gruppene skal i fellesskap definere, konkretisere og løse konkrete oppgaver/prosjekter innen urbant landbruk.
Emnets innhold vil omfatte tre integrerte prosesser: prosjektarbeid innen urbant landbruk, gruppeprosesser/samarbeid, gjennom videreutvikling av «verktøykasse». Prosjektarbeidet vil omfatte utarbeidelse av strategiplaner for urbant landbruk i deres organisasjon/kommune/fylkeskommune. Prosessarbeid/samarbeid vil omfatte refleksjon og læring knyttet til hvordan man arbeider i team og hvilke forutsetninger og utfordringer som er knyttet til dette. Bruk/videreutvikling av «verktøykassen» vil omfatte introduksjon til flere «verktøy» som kan være relevante i forhold til ulike typer oppgaver. Det vil også være aktuelt å se på tilpassing og videreutvikling av ulike «verktøy».
Dette lærer du
Kunnskaper
- Studenten skal ha inngående kunnskap om de nasjonale strategiene for urbant landbruk og sirkulær økonomi utarbeidet regjerningen og lansert våren 2021
- Studenten kan gjøre rede for kompetanse på grunnleggende gruppeteori og forutsetninger for godt samarbeid på tvers av fag, og med eksterne aktører når man lager strategi- og handlingsplaner
- Studenten vil være bevisst hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samhandling
- Studenten har tilegnet seg begreper fra andre fagfelt enn sitt eget og fra strategisk planarbeid
Ferdigheter
- Studenten kan anvende sin fagkompetanse og samhandle og kommunisere med andre fagdisipliner/fagfelt og bruke deres faguttrykk på riktig måte
- Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer
- Studenten evner å sette felles mål for å komme fram til felles løsning på konkrete oppgaver
- Studenten kan bruke egnet verktøy til å løse oppgavene
- Studenten kan presentere skisser til strategi- og handlingsplaner underveis og diskutere med oppdragsgiver
Generell kompetanse
- Studenten kan samarbeide med andre fagdisipliner enn sitt eget fagfelt
- Studenten vil ha blitt bevisst hva egen kompetanse kan tilføre i en tverrfaglig gruppe og i samhandling med eksterne aktører
- Studenten kan samhandle i tverrfaglige grupper for å lage strategiske planer
- Studenten kan bruke prosjektledelsesverktøy og lede prosjekter
- Studenten kan lage muntlige og skriftlige presentasjoner av oppgavene
- Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til det enkelte teammedlem og til teamet som helhet, og reflektere over tilbakemeldinger fra gruppa
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav