MUA300 Urbant landbruk - Transfaglig samhandlingsgrupper (TSG)
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Trine Hvoslef-Eide, Aasmund Bunkholt
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:375 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokken, og har undervisning/vurdering i augustblokken og høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet skal gi studentene innsikt i, og forståelse for, hvilken rolle urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig byutvikling i vid forstand - både sosialt, miljømessig og økonomisk. Urbant landbruk omfatter i denne sammenheng alt fra det profesjonelle og industrielle, nabolagshager til dyrking i balkongkasser og minidrivhus i vinduskarmen. Emnet er casebasert og aktuelle problemstillinger vil endres fra år til år.
Emnet er basert på arbeid i tverrfaglige grupper, som også vil samarbeide med aktører utenfor universitetet, og dermed etablere og utvikle transfaglige grupper. Disse gruppene skal i fellesskap definere, konkretisere og løse konkrete oppgaver/prosjekter innen urbant landbruk
Emnets innhold vil omfatte tre integrerte prosesser: prosjektarbeid innen urbant landbruk, gruppeprosesser/samarbeid, gjennom bruk/utvikling av «verktøykasse». Prosjektarbeidet vil omfatte etablering og utvikling av konkrete prosjekter for urbant landbruk i ulike sammenhenger. Prosessarbeid/samarbeid vil omfatte refleksjon og læring knyttet til hvordan man arbeider i team og hvilke forutsetninger og utfordringer som er knyttet til dette. Bruk/utvikling av «verktøykasse» vil omfatte introduksjon til ulike «verktøy» som kan være relevante i forhold til ulike typer oppgaver. Det vil også være aktuelt å se på tilpassing og videreutvikling av ulike «verktøy».
Dette lærer du
Kunnskaper:
- Studenten skal kunne gjøre rede for hvilke fagområder som inngår i begrepet «Urbant landbruk» og sirkulær økonomi og kunne analysere samhandlingen mellom fagområdene i ethvert prosjekt.
- Studenten skal kunne gjøre rede for grunnleggende gruppeteori og forutsetninger for godt samarbeid på tvers av fag, og med eksterne aktører
- Studenten vil være bevisst hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samhandling
- Studenten har tilegnet seg begreper fra andre fagfelt enn sitt eget
Ferdigheter:
- Studenten kan anvende sin fagkompetanse og samhandle og kommunisere med andre fagdisipliner/fagfelt/eksterne aktører og bruke deres faguttrykk på riktig måte
- Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer
- Studenten evner å sette felles mål for å komme fram til felles løsning på oppgaver
- Studenten kan bruke egnet verktøy til å løse oppgavene
- Studenten kan presentere oppgavene underveis og diskutere med oppdragsgivere (caser)
Generell kompetanse:
- Studenten kan samarbeide med andre fagdisipliner enn sitt eget fagfelt
- Studenten vil ha blitt bevisst hva egen kompetanse kan tilføre i en tverrfaglig gruppe og i samhandling med eksterne aktører
- Studenten kan løse komplekse problemstillinger i tverrfaglige grupper, som eget fagfelt ikke ville kunne løse på egen hånd
- Studenten kan bruke prosjektledelsesverktøy og lede prosjekter
- Studenten kan lage muntlige og skriftlige presentasjoner av oppgavene
- Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til det enkelte teammedlem, og til teamet som helhet, og reflektere over tilbakemeldinger fra gruppa
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav