LAA350 Prosjekter i byutvikling. Arkitektur, form og rom

Studiepoeng:20

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Anja Kristin Standal

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:60

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Ca. 500 t studentarbeidstid

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnets innhold er byutvikling på prosjektnivå, Konkrete utviklingstomter skal analyseres, det skal utforskes muligheter og arbeides med kvalitetsmål knyttet til fysisk tetthet, strukturelle sammenhenger og virkninger for byens form og innhold.

H-2024 vil LAA 350 arbeide med sentrumsutvikling i den mellomstore norske byen x. Vi skal jobbe med byform, strukturer, volumer og mellomrom. Utforskingen er tverrfaglig, og resultatene skal vise hvordan kvaliteten på bygde og ikke bygde omgivelser er avhengig av en felles bestrebelse fra ulike aktører i byutviklingen. Hvordan oppnå bærekraftige løsninger er et gjennomgående spørsmål.

Emnet består av forelesninger, verksteder, befaringer og veiledning etc. Det vil både være arbeid i prosjektteam og individuelle oppgaveinnleveringer i tilknytning til disse. Hovedvekten i kurset er prosjektoppgaven som spenner over hele semesteret. I denne oppgaven skal hvert prosjektteam utforske muligheter for høyere utnyttelse på en gitt, avgrenset eiendom og vurdere de romlige. Prosjektteamene skal selv programmere oppgaven sin innenfor en felles ramme.

Det skal gjøres mulighetsstudier som:

1) skal vurdere verdiutviklingen på selve enheten (prosjektet på utviklingsarealet)

2) skal diskuteres i en kontekstuell sammenheng og som transformasjonsobjekt

3) som bidrag til sosio- kulturelle og økonomiske verdier utover eiendommen

4) som bidrag til den regionale utviklingen

5) som bærekraftig resultat.

Emnet vektlegger en stor grad av selvstendighet. Studentene skal gjennom programmeringsfasen selv kunne forstå og avveie caset problemstillinger og velge metoder for å undersøke disse. Verktøy og presentasjonsformer vil kunne spenne fra et rent tekstlig materiale til presentasjon vha. film eller websider. Det kan være aktuelt å legge inn en studietur i programmet. Denne vil ikke være obligatorisk.

Dette lærer du

I LAA 350 får studentene kunnskap om og ferdigheter i å utarbeide forslag til utvikling av enkelteiendommer innenfor den allerede bygde bystrukturen. Ved kursets slutt har de fått erfaring og kompetanse med tverrfaglig problemløsing og prosjektarbeid. Studenter fra masterprogrammene i landskapsarkitektur, by- og regionplanlegging og eiendomsutvikling har lært å samarbeide og utvikle en felles prosjektoppgave (en mulighetsstudie). De har oppnådd en relevant kompetanse for den virkeligheten de vil møte som ferdig utdannet.

I kurset for studentene kunnskap om:

  • utvikling og endring av arkitektur og byform.
  • Tetthet og romlighet (tomteutnyttelse som tall og form)
  • omgivelsenes virkning på menneskers bruk og opplevelse av byrom
  • bygningsvern, energibruk og nye utbyggingsmuligheter, etc.

Gjennom kurset oppøves ferdigheter i å:

  • Beskrive og analysere fysisk form
  • Utarbeide og sammenstille ulike analyser
  • Bruke ulike beregningsmåter for å regne ut tetthet og romlighet
  • Vurdere romlige kvaliteter mellom bygninger (inkludert bruk og opplevelse)
  • Vurdere hvordan strukturelle sammenhenger skaper tilgjengelighet og mobilitet
  • Avveie ulike løsninger mot mål om bærekraft
  • Anvende ulike framstillingsteknikker for å kommunisere kontekstforståelse, problem og løsning

Etter fullført emne vil studentene ha opparbeidet en unik tverrfaglig kompetanse som er relevant for arbeidslivet, som eksempelvis å:

  • samarbeide i gruppe om planlegging av mål, metoder og prosess for å få løst et oppdrag og ta felles ansvar for resultatet
  • Utvikle tverrfaglig innsikt ved å forstå og avveie ulike faglige standpunkt mot hverandre
  • Utvikle transfaglige (helhetlige) løsninger ved å lære kreativitet og anvende ‘design thinking’ i praksis
  • Teste ulike løsninger gjennom en iterativ design-prosess som innebærer å kunne ta imot tilbakemelding og bearbeide dette til bedre løsninger
  • Lære å kjenne igjen kvalitet i bygde-omgivelser og kommunisere omkring dette
  • Få bevissthet om egen faglighet gjennom tverrfaglig samarbeid

Etter kurset er studentene i stand til å forstå, beskrive og anvende et bredt spekter av teori og metoder som inngår i byutviklingsprosesser.

Emnet forutsetter at studenter anvender ferdigheter og verktøy som er tilegnet I andre emner. I dette emnet lærer studentene å regne ut tomteutnyttelse i kombinasjon med å bygge opp digitale 3D- modeller for å visualisere og teste tetthet.

Emnet stiller krav til selvstendighet. Studentenes læringsutbytte er i stor grad avhengig av hvordan studentene tar ansvar for egen læring og samarbeider ved å utnytte ulik bakgrunnskunnskap. Studentene blir bevisst egen fagbakgrunn og fremtidige rolle ved å formidle fagspesifikk kunnskap til andre og lære av sine medstudenter for å finne løsninger på tvers av faglige posisjoner.

  • Programmering av oppgave, konseptutvikling, analysemetoder, gruppearbeid, utforsking av relevante metoder, feltarbeid, visuell presentasjon og kommunikasjon. Skrive-trening i individuelt essay.
    • Faglig veiledning etter behov og i avsatte tider.
    • Læringsplatform Canvas
    • Timeplan TimeEdit
  • Anbefalt litteratur:

    Prosjektbasert byutvikling (2016) Elin Børrud, August E. Røsnes, Fagbokforlaget

    (Urban Design in the Real Estate Development Process (2011) Steve Tiesdell, David Adams ISBN: 978-1-4051-9219-4)

    Public Places - Urban Spaces (2021), Matthew Carmona : Taylor & Francis,

  • Forutsetter MA-nivå.
  • Den endelige karakteren (A-F) settes på grunnlag av mappevurdering:

    • Prosjektarbeid i prosjektteam med prosjektoppgave
    • Individuelt essay/artikkel

    Mappevurdering innebærer at det ikke gis delkarakterer, men at både prosjektarbeid (prosjektoppgave) og individuelt essay/artikkel vil resultere i en karakter for hele kurset. Studentenes prosess og progresjon inngår i vurderingsgrunnlaget for mappen som helhet.

    Det er mulig å trekke ut enkeltstudenter for individuell vurdering dersom det vurderes nødvendig.



    Oppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Prosjektoppgaven sensureres av ekstern sensor i samarbeid med emnets lærergruppe. Ekstern sensor vil være til stede og diskutere med studentene under sluttgjennomgang/presentasjon av prosjektarbeidet.
    • Obligatorisk deltakelse på oppstartsseminar, midtveisgjennomgang, sluttgjennomgang og avslutningsseminar, samt alle verksteder i timeplanen.
    • Obligatorisk innlevering av alle oppgaver som blir gitt i kurset (må godkjennes).
  • ca. 125 t samlet undervisningstid med forelesninger, ekskursjoner, veiledning, verksteder og gjennomganger/seminar etc.
  • M-LA, M-BYREG, M-EUTV,
  • GSK