LAA340 Blå og grønne strukturer i urbane områder
Studiepoeng:20
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Ingrid Merete Ødegård
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Emnet tilbys i partallsår. Neste gang emnet tilbys er i 2024
Forventet arbeidsmengde:500 arbeidstimer .
Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallellen
Om dette emnet
LAA 340 retter søkelyset på hvordan den blå-grønne infrastrukturen, dvs. alle vegetasjonskledde områder inkludert områder med vann, kan brukes planmessig i by- og tettstedsutviklingen. Slike områder får økt betydning i årene som kommer for at byer og tettsteder skal utvikles i en mer bærekraftig retning. Høsten 2022 vedtok Stortinget endringer i plan- og bygningsloven som gir kommunene muligheten til å pålegge blågrønne overvannstiltak både for nye utbygginger og på allerede bebygde eiendommer
Emnet omhandler hvordan blågrønne områder kan bidra til sosial, økonomisk og økologisk/miljømessig bærekraft på en mest mulig effektiv måte, og et sentralt begrep her er den flerfunksjonelle blågrønne infrastrukturen med naturbaserte løsninger. For å nå disse målene er det nødvendig å vise helt konkret hvordan den blågrønne infrastrukturen kan innpasses, formgis og forvaltes for å bidra til økte naturopplevelser i byen og samtidig løse fremtidige problemer knyttet til klimaendringene ved å skape robuste byer med god tilpasningsevne.
Emnet består av en kunnskapsbase samt obligatoriske oppgaver og øvelser. Kunnskapsbasen vil løpe mer eller mindre hele semesteret og omfatter følgende tema: a) Blågrønn infrastruktur i et byplanperspektiv. b) Dagens utfordringer, knyttet til byvekst, folkehelse og klimaendringer. c) Blågrønn infrastruktur med verdier og funksjoner, d) Økologiske forutsetninger som grunnlag for formgiving e) Nedbørfeltet som planleggingsenhet, f) Hvordan planlegger og forvalter vi den blågrønne ressursen i dag på ulike nivåer? g) Gode forbilder nasjonalt og internasjonalt.
Oppgaver og øvelser deles inn i to: I del 1 gruppearbeid for registrering og analyser, inngår et felles feltarbeid i oppgaveområdet. Hver gruppe utarbeider en blågrønn plakat for et nedbørsfelt i case-kommunen.
I del 2 arbeider studentene individuelt eller i små grupper a 2 (3) med et selvvalgt, egenformulert og selvprogrammert oppgavetema basert på forslag fra oppgavekommunen og feltarbeidet i del 1. Studentene skal utarbeide og få godkjent et kortfattet program/prosjektplan for sitt eget prosjekt med tydelig problemstilling og mål med prosjektet. Hvilket detaljeringsnivå og framdriftsplan med oversikt over behov for ytterligere analyser/registreringer. Det endelige prosjektet skal gi en oversikt over hele prosessen fra problemformuleringer og mål, nødvendige analyser som skal være begrunnet og oppsummert, alternative konsepter/ ideskisser inkludert begrunnelser for endelig valg, nødvendig plan-/ prosjektmateriale. Oppgaven må inkludere korte beskrivelser og illustrasjoner som kommuniserer analyser og forslag på en faglig god måte.
Del 1 og 2 utgjør ca. 1/3 av arbeidsmengden, del 3, den individuelle delen, 2/3.
Dette lærer du
Kunnskap:
Studenten skal ha avansert kunnskap om a) Hvordan blågrønn infrastruktur bidrar til bærekraftige byer og lokalsamfunn i lys av klimaendringer og urbanisering b) Hvordan landskapsarkitektur kan bidra til å bevare og nyskape blågrønn infrastrukturer med flerfunksjonelle naturbaserte løsninger i urbane områder, c) Nedbørfeltbasert planlegging, d) Hvordan naturmangfold kan ivaretas og videreutvikles, e) Grunnlaget for å kunne identifisere og løse komplekse formgivings- og forvaltningsorienterte oppgaver knyttet til blågrønn infrastruktur f) Gode referanseanlegg i innen- og utenlands.
Faglige ferdigheter:
Studenten skal kunne a) Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver, b) Styre eget læringsarbeid på en selvstendig måte, c) Kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner d) Formidle omfattende selvstendig arbeid og bruke fagområdets uttrykksformer
Generell kompetanse:
Studenten skal kunne a) Reflektere over og forbedre egen fagutøvelse, b) Analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor landskapsarkitekturfeltet, c) Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere og strukturere faglige resonnementer. d) reflektere over relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav