LAA310 Bærekraft og store landskapsendringer
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Kristin Marie Berg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Maks. 25, min. 10
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Totalt 250 timer arbeid.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Høst parallell
Om dette emnet
Studentene vil kunne velge en prosjektoppgave blant tilbudte reelle case som har ført til store landskapsendringer. Prosjektoppgaven kan vinkles mot naturinngrep, kulturlandskapsendringer eller menneskers opplevelse knyttet til landskapet. Gruppene jobber med hvert sitt prosjektsted og organiserer egen befaring til området.
Landskapet vi lever i, har alltid vært og vil alltid være i endring. Dette skyldes både naturforhold og menneskelig påvirkning. I senere år har transformasjoner i landskapet skjedd med en hastighet som både akselerer og fører til store utfordringer for samfunn og miljø.
Norge har sluttet seg til Den Europeiske Landskapskonvensjonen. Her poengteres viktigheten av å skape en bærekraftig utvikling basert på en avveining mellom sosiale, økonomiske og miljømessige behov. På hvilke premisser skjer endringene i landskapet?
Konvensjonen påpeker at «utviklingen av produksjonsteknikkene innen jordbruk, skogbruk, industri og gruvedrift og innen distrikts- og byplanlegging, samferdsel, infrastruktur, fritids- og reiseliv samt generelle endringer i verdensøkonomien i mange tilfeller framskynder forandringer i landskapet». Avtalen forplikter landene til å kartlegge landskaper i deres territorium, å analysere landskapenes karakter og hvilke krefter og trusler som fører til at de endres.
Emnets målsetting er at studentene skal utvikle sin analytiske evne for å studere store landskapsendringer som har skjedd de siste årene, identifisere og forstå drivkreftene som ligger bak utviklingen, kjenne til og anvende planverktøy som er benyttet i planleggingsfasen, og kunne drøfte endringene i lys av bærekraftbegrepet.
Dette lærer du
Kunnskap:
Studenten skal opparbeide kunnskap om:
- Ulike innfallsvinkler som er relevante for en tverrfaglig analyse av landskap med de ulike konsekvensene av et inngrep, og hvordan dette kan fremme forståelse og kommunikasjon mellom mennesker
- Viktige overordnete føringer, lovverk og retningslinjer som er relevant for fysisk planlegging av prosjekter som berører store arealer i Norge
- Nasjonal, regional og kommunal planlegging og hvordan allmenhetens medvirkning skjer på ulike nivåer
- Viktige fagetaters rolle i samfunnsplanleggingen. Dette kan for eksempel være Statens vegvesen, Jernbaneverket og NVE
- Verktøyenes betydning for å styre samfunnsutviklingen, slik som kartdatabaser, digitale formingsverktøy og hvordan de påvirker vår oppfatning av virkeligheten.
- Hvordan utøve fagkompetansen for å stimulere til tverrfaglighet og bærekraftige løsninger?
- Den estetiske dimensjon kontra den instrumentelle.
Ferdigheter:
Studenten skal ha tilegnet seg ferdigheter i å:
- Avgrense et oppgaveområde og formulere relevante problemstillinger for utvikling av gruppeprosjekt
- Analysere historiske endringer i et større landskapsområde over tid, peke på hvilke drivkrefter som har virket og forstå konsekvensene av disse
- Peke på de største drivkreftene for landskapsendringer i dag
- Arbeide i ulike skalaer og bruke ulike verktøy slik som befaringer, samtaler, intervjuer, tegninger, figurer, skisser, snitt, foto, tabeller, perspektiver og vitenskapelige kilder til å utvikle et prosjekt og fremme et budskap
- Bruke presise begreper og godt språk for å lage gode skriftlige rapporter
- Kunne utføre muntlige presentasjoner for å formidle et prosjektinnhold på en klar og enkel måte for å fremme dialog med ulike involverte personer
Generell kompetanse:
Studenten skal ha opparbeidet:
- Evne til å jobbe i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger mot et felles mål
- Kritisk tenkning og kunne reflektere omkring egen fagutøvelse og egen rolleforståelse
- Kompetanse på involvering av mennesker og etiske problemstillinger knyttet til dette
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav