LAA307 Planlegging av gravplasser

Studiepoeng:20

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Rannveig Søndergaard Holm

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:26

Frekvens:År med oddetall.

Forventet arbeidsmengde:500 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Emnet har undervisning/vurdering i januarblokk og vårparallellen.

Avsluttes i midten av mai.

Om dette emnet

Emnet omhandler gravplassens funksjoner; som gravareal, som grøntanlegg, som kulturminne, som rekreasjonsareal. Emnet gir en grundig introduksjon i gravplassens historiske og landskapsarkitektoniske utvikling. Videre gir emnet en innføring i begrep for fagfeltet gravplass, lovverk, forvaltning, gravferd i ulike tros- og livssynssamfunn, egnet jord til gravplasser, grunn- og anleggsarbeider. Det gis også en innføring i gravplassmelding som omfatter en overordnet forståelse av gravplassenes funksjon i en kommune, fremtidig arealbehov, utvidelser, vern og gravplassene som del av grønnstruktur.

Etter ca. to ukers introduksjon i emnet, skal studentene velge mellom:

  • om de vil arbeide med en prosjekteringsoppgave fra oppgaveområdet, hvor de etter en tid velger et delområde/deltema som de fordyper seg i
  • om de vil arbeide overordnet med en gravplassmelding for gravplassene i kommunen for oppgaveområdet og en plan for utvikling av disse, videre velger de et delområde/deltema som de fordyper seg i.

Det vil i emnet være fokus på bærekraftig forvaltning av gravplasser; viktige stikkord her er økende arealknapphet og forebygging av unødige inngrep i naturmiljøer og kulturlandskap - og vern av matjord.

Dette lærer du

Kunnskap: Landskapsarkitektstudenten kan anvende avansert kunnskap om komplekse landskapsarkitektoniske problemstillinger og bruke profesjonens metoder og teori relatert til temaet gravplasser. Studentene kan lovverk knyttet til gravplasser og kan delta i planlegging og forvaltning av gravplasser i et multikulturelt-, kulturhistorisk- og samtidsperspektiv.

Ferdigheter: Studenten får ferdigheter i å formulere faglige resonnementer med henvisning til ulike informasjonskilder og kritisk vurdering av disse. Videre ferdigheter i å observere og analysere stedlige forhold som grunnlag for beslutninger. Styre eget læringsarbeid, ta ansvar for egen kreativ prosess og faglig utvikling ved gjennomføring av et prosjekt.

Generell kompetanse: Selvstendig innhente ny kunnskap og tilegne seg nye ferdigheter relevant for planlegging og forvaltning av grøntanlegg generelt og gravplasser spesielt, samt ha kritisk blikk på eget arbeid og reflektere over motargumenter og andre betraktningsperspektiver.

  • Januarblokka er lagt opp som en intensiv forelesningsperiode hvor studentene har en aktiv og deltagende rolle. I tilknytning til noen av forelesningene vil det være summegrupper. I januarblokka inngår også; en større gruppeoppgave og utferd til prosjektområdet hvor individuelt forberedelse- og etterarbeid inngår. Det vil ikke være mulig å ta et annet emne parallelt med LAA307 i januarblokka.

    I vårparallellen skal det utarbeides en større selvstendig prosjektoppgave, enten som prosjekteringsoppgave eller med en overordnet tilnærming gjennom arbeid med en gravplassmelding for kommunen. I løpet av parallellen vil det være minst to felles gjennomganger. Prosjektoppgaven skal fortrinnsvis være gruppearbeid med to studenter. Studioundervisning.

    Visuell journal er en gjennomgående arbeidsmetode gjennom hele emnet.

  • Selvprogrammering med veiledning:

    Emnet gir studentene mulighet for selvstendige valg for hvordan de angriper og løser prosjektoppgaven. Den selvstendige arbeidsformen vil gi studentene læring om hvordan en planlegger en lengre arbeidsprosess fra begynnelse til slutt. Dette er en forberedende erfaring til arbeidet med masteroppgaven.

    Det blir henvist til relevant litteratur og prosjekteksempler. I tillegg må studentene selv utdype temaene gjennom søk i litteratur, nettsteder og prosjekteksempler.

  • Klingberg, Sørmoen, Wefald 2005: Kirkegården et levende kulturminne, AFRO forlag.Lunde 2017: Kremasjon og gravformer for aske, Norsk forening for gravplasskultur.Søndergaard Holm 2015: Gravarealet som landskapsarkitektur - variasjon, virkemidler, muligheter, Phd Thesis 2015:13 NMBU.

    I tillegg definerer studentene selv pensum i hht. vinkling på prosjektoppgaven. Oversikt over annen relevant litteratur utleveres ved emnestart.

  • LAA116 Introduksjon av landskapsarkitektur II, LAA214 Bebyggelse og landskap, LAA224 Forming med vegetasjon
  • Mappevurdering: Prosjektoppgave med muntlig presentasjon og visuell journal blir bedømt. Vektingen av innleveringene oppgis ved kursstart. Oppgavene/innleveringene bedømmes med karakter A-F.

    Sensorveiledning foreligger.



    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Undervisere vurderer arbeidsprosessen i visuell journal. Ekstern sensor i samråd med undervisere vurderer prosjektoppgaven.
  • Minimum 80% tilstedeværelse i organisert undervisning.

    Den organiserte undervisningen består av forelesninger, felles befaringer, felles gjennomganger og veiledning.

  • Med forbehold om små avvik i emnebeskrivelsen.

    Ved gjentak av emnet, må emnet tas i sin helhet.

    Studentene må være forberedt på å dekke deler av reiseutgifter til befaringer i regionen selv.

    Emnet kan ikke i sin helhet tilpasses engelskspråklige gjestestudenter.

    Etter frist for oppmelding til undervisning i januarblokk (1.desember), vil det bli sendt ut en kunngjøring med kortoppgaven «min gravplass». Alle forbereder en minipresentasjon til første undervisningsdag med to til fire fotografier/illustrasjoner/kart/satelittfoto som forklarer hvorfor nettopp denne gravplassen er «min gravplass». Dette vil inngå som en del av «bli kjent» introduksjonen.

  • Ca. 25% av timene skal være organisert undervisning.

    Den organiserte undervisningen består av forelesninger, felles befaringer, felles gjennomganger og veiledning.

  • M- LA : 4 trinn
  • GSK