LAA250 Landskapsforståelse
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Marius Fiskevold
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:40 studenter.
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:375 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen,
Om dette emnet
Kurset er basert på den europeiske landskapskonvensjonens innhold og relevans for landskapsanalyse og landskapsplanlegging. Kurset har som formål å utvikle studentenes evner til å utarbeide og formidle argumentasjonsbaserte landskapsanalyser og plankonsepter. Kurset blir gjennomført med forelesninger, seminarer, verksteder, veiledninger og gruppearbeid. Kurset gir en oversikt over teori og praksis knyttet til analyse og planlegging av landskap Arbeidet med kursoppgaver vil foregå både individuelt og i grupper. Teorier og metoder formidlet i kurset skal inngå i oppgavearbeidet.
Dette lærer du
Etter å ha fullført kurset skal studentene ha:
A. kunnskap og forståelse for:
- landskap som et nøkkelelement i stedsdannelser.
- landskapsanalyse som et argumentasjonsbasert planleggingsverktøy.
- landskap som materielt objekt, kulturelt fenomen og felles grunnlag for den enkeltes identitet.
- stedet som en møteplass mellom mennesker, tradisjon og natur.
- de geologiske, økologiske og kulturhistoriske sammenhengene som landskap og sted inngår i.
- skalabegrepet og hvordan det kan brukes på en hensiktsmessig måte i planleggingen.
B. Ferdigheter og trening i å:
- utvikle, bruke og reflektere over mulighetene i ulike landskapsanalysemetoder.
- innhente, analysere og tilpasse offentlig tilgjengelige data- og kunnskapsgrunnlag gjennom bruk av digitale verktøy, kart, fotografier, tekst, mm.
- operasjonalisere landskapsbegrepet i kreative konsepter og visjonære planer.
- argumentere for landskapets relevans i dagens samfunn
- delta i og bidra til tverrfaglig gruppearbeid.
- ta ansvar for egen læring.
C. Generell kompetanse:
- Forståelse for planleggerens rolle i landskapsplanleggingen.
- Forståelse av seg selv i planleggertradisjonen og betydningen av å ta faglige begrunnede valg.
- Forståelse for sammenhengen mellom begreper, scenarier og planfaglige idealer.
- Forståelse for sammenhengen mellom materielle erfaringer og språkbaserte ytringer.
- historisk og aktuell forståelse av landskapsbegrepet.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav