LAA200 Stedsutvikling og romlig analyse

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Karoline Birkeli-Gauss

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Antall plasser:45

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:375 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i augustblokk og høstparallellen.

Om dette emnet

Om dette emnet:

Stedsutvikling er en av de mest typiske oppgavene for lokalpolitikere, planleggere, eiendomsutviklere, arkitekter og landskapsarkitekter.

Det handler om å lage visjoner, strategier, og utvikle konkrete prosjekter for lokal samfunnsutvikling. For å være i stand til dette er det sentralt å opparbeide seg en kompleks og helhetlig stedsforståelse som består av de romlige og de sosiale dimensjonene av et sted, og hvordan ulike dimensjoner gjensidig virker på hverandre.

Dette emnet handler om å forstå sammenhengen mellom romlige og sosiale analyser som identifiserer et steds behov og muligheter, og konkrete romlige tiltak som svarer på stedets behov og muligheter og forbedrer nærmiljøet sosialt, miljømessig og økonomisk. Emnet er opptatt av den røde tråden fra å identifisere en utfordring eller en mulighet, utvikle en visjon og et konsept for utvikling og fremstille muligheter i form av et programkonsept og et romlig konsept.

Emnet består av forelesninger som gir en innføring i teorier, metoder og verktøy av relevans for stedsutvikling i byer og bygder, og for bærekraftig utvikling i en lokal, romlig dimensjon. Kursets hovedfokus er metodeundervisning i romlig og sosial kartlegging, analyser, scenarier, og mulighetsstudier.

Gjennom praktisk gruppearbeid skal det utvikles et mulighetsstudiet som tar utgangspunkt i et avgrenset området i en utvalgt kommune. Mulighetsstudiet består av en sammensatt sosial og romlig stedsforståelse som trekker opp ulike sammenhenger mellom det lokale og det regionale og det fysiske og det sosiale. Mulighetsstudien skal utforme noen framtidige mål og anbefalinger for den lokale stedsutvikling for det området gruppa har valgt å jobbe med.

Undervisningen er kasusbasert, med utgangspunkt i et konkret område i rimelig avstand fra NMBU Campus Ås. Studentene lærer å innhente data fra ulike kilder: feltregistrering og befaring, lokalhistorie, statistikk, geografiske informasjonssystemer (GIS), styringsdokumenter og lokale informanter. På dette grunnlaget setter studentene sammen et bilde av hvordan et konkret sted er bygget opp (romlig struktur) og hvordan det utvikler seg (romlig dynamikk). Dette danner igjen grunnlaget for å tenke i romlige scenarier, å avdekke muligheter, og utvikle lokale strategiske visjoner, romlige konsepter og programkonsept.

Det praktiske arbeidet organiseres gjennom et stort prosjektarbeid gjennom hele semesteret, og flere mindre obligatoriske innleveringer. Studentene utvikler sine kommunikative ferdigheter ved å anvende ulike formidlings- og argumentasjonsteknikker (håndtegning, kart, datavisualisering, diagrammer, rapportskriving, muntlig formidling og skjermpresentasjon). Kollokvier og verkstedsaktiviteter styrker studentenes ferdigheter i samarbeid, samspill, rolleforståelse, og konstruktiv kritikk.

Emnet er under utvikling.

Dette lærer du

Dette lærer du

I LAA200 får studentene kunnskap om og ferdigheter i å utarbeide en sammensatt og helhetlig stedsforståelse, og til å kunne komme med godt funderte forslag til romlig utvikling av områder i en kommune. Ved kursets slutt vil de ha fått erfaring med prosjektarbeid og å fremstille romlige visjoner, konsept og programkonsept for utvikling av et sted.

Etter å ha fullført kurset vil studentene kunne:

· Analysere og beskrive romlig oppbygning på stedsnivå

· Utarbeide og sammenstille ulike romlige og sosiale analyser av et sted

· Anvende GIS til kartgrunnlag og fremstilling av kart

· Utarbeide romlige scenarier og avdekke utviklingsmuligheter

· Vurdere og reflektere over sammenhengene mellom stedsforståelse, problem og foreslått løsning

· Anvende ulike framstillingsteknikker for å kommunisere stedsforståelse, problem og løsning.

· Framstille alternativer for stedsutvikling i sammenheng med en prosesslinje

· Verdsette og gi konstruktiv kritikk i problembaserte læringsprosesser

  • Prosjektarbeid (PBL) supplert med forelesninger om teori og metoder, pensumlesing, og ekskursjon.
  • Det er avsatt 30 timer veiledning i emnet.
  • Pensum:

    Obligatorisk lesing blir en samling av vitenskapelige publikasjoner og offentlige dokumenter kunngjort via canvas. Nøkkel litteratur vil inkludere kapitler fra:

    Aarsæther, N. (Ed.). (2018). Plan og samfunn: system, praksis. Teori.

    Foley, D.L (1964). "An approach to metropolitan spatial structure"

    Burns, C., & Kahn, A. (Eds.). (2005). Site matters: Design concepts, histories, and strategies. Psychology Press.

    Førde, Anniken. Kramvig, Britt. Gunnerud, Nina. Dale, Britt. (2012). "Å finne sted. Metodologiske perspektiver i stedsanalyser".

  • Grunnleggende innføringsemner ved By- og regionplanlegging.
  • Emnet er vurdert bestått/ikke bestått som vurderes på grunnlag av en prosjektoppgave (gruppeoppgave) som leveres ved slutten av semesteret. Underveis i semesteret gis mindre øvingsoppgaver som er obligatoriske. Studentene får veiledning og faglig tilbakemelding på arbeidet med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

  • Oppgavene er vurdert av en intern sensor med et utvalg vurdert av en ekstern sensor.
  • - Tilstedeværelse på oppstartsseminar

    - Midtveisgjennomganger og avslutningsseminar

    - Alle arbeidsverksted i timeplanen

    - Innlevering av alle oppgaver som blir gitt (må godkjennes).

  • Emnet starter i Augustblokka.(tirsdag 12.august 2024)
  • Ca. 100 timer samlet seminartid med forelesninger, ekskursjoner, veiledning, workshops, etc.
  • BYREG studenter har fortrinnsrett
  • Emnet har innholdsoverlapp med LAA250. Emnet er utvidet fra gamle emne LAA251 (5 ECTS) og utgjør en forberedelse til APL200 (vårparallelen).
  • GSK