LAA116 Introduksjon i landskapsarkitektur II
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Ellen Merete Husaas
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:40
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:375 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning og vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Innføring i bylandskap, bystruktur, byrom. Innføring i ideutvikling, designprosess og prosjektering. Analysemetoder, tolking av referanseanlegg og litteraturstudier. Tegning og modellarbeid. Forelesninger om byhistorie, arkitektur- og bygningshistorie og bylandskap, bl.a. tilknyttet forelesnings- og seminarrekke felles med APL103.
Tematiske øvelser (kortoppgaver) i gruppe og individuelt. Øvelser knyttet til litteraturstudier og litteratursøk. Øvelser og oppgaver i form, tegning og terrengforming. 103. Analysemetoder, konsept- og prosjektpresentasjoner. Oppgaver i grupper og individuelt.
Dette lærer du
Kunnskap: Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om landskapsarkitektoniske, arkitektoniske og byplanleggingsrelaterte problemstillinger. Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om bylandskapets struktur og form, metoder for analyse av bylandskapet og kunnskap om design- og prosjekteringsmetodikk.
Ferdighet: Emnet legger spesiell vekt på innøving av prosjektering som faglig metode.
Studentene skal ha grunnleggende ferdigheter i : - å gjennomføre bylandskapsanalyser og prosjektutvikling av byrom i ulik kontekst. - DAK- og bilderedigering. - i tegning og formgiving gjennom utvikling av byrom med fokus på romlig forståelse og konseptutvikling - kartbruk og terrengforming samt fagterminologi.
Kompetanse: Studentene skal ha grunnleggende kompetanse i å: - styre eget læringsarbeid ved å utvikle faglig baserte spørsmål herunder kunne kritisk reflektere over teorier, metoder og fagtradisjoner innenfor landskapsarkitekturen. - reflektere over eget arbeid
- Forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, gruppevis- og individuell veiledning. Opponent til medstudenter.
- Studioundervisning, veiledning på tegnesal og informasjon mm på Canvas
Kurslitteratur:
Marlene Hauxner: Verksanalyse (2005). (Tegning og læsning; Videnskap og kunst; Teori og metode)
Gordon Cullen: The concise Townscape (1961):
Kevin Lynch The Image of the City (1960)
KMD: Byrom en idehåndbok. Hvordan utvikle byromsnettverk i byer og tettsteder ( 2016)
Jane Jacobs: The Death and Life of Great American Cities (1961)
Helle Juul (red): Byens rum 2 - det kendte i det fremmede (2009)
Malene Hauxner: Med himlen som loft (2003)
Jan Gehl: Byer for mennesker (2010)
Mohsen Mostafavi (red) Ecological urbanism (2011/2016)
mm.
Se ellers kursplan ved oppstart av emnet.
- LAA115
- En avsluttende prosjektteringsoppgave.
Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått - Ekstrern sensor deltar med kritikk og sensurering av individuell prosjekteringsoppgave.
Innlevering og godkjenning av alle øvelser og oppgaver ( 1-5 moduler)
Tilstedeværelse på alle gjennomganger underveis og på sluttgjennomgangen.
Befaring til oppgavestedet er obligatorisk. Kostnader til transport dekkes av studenten.
Med forbehold om mindre avvik fra emnebeskrivelsen. Emnet knyttes til forelesnings og seminarrekke i APL 103 .
Ved gjentak av emnet må emnet tas på nytt i sin helhet.
- Strukturert undervisning ca 200 timer: Forelesninger, befaringer, gjennomganger. I tillegg kommer veiledning individuelt og i grupper, ca 3 timer pr student. Endringer i dette må påregnes.
- M-LA 1. trinn.
- GSK