LAA115 Introduksjon til profesjonsstudiet
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Kjersti Vallevik Håbjørg, Frode Degvold
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:75
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Totalt 250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka og høstparallellen,
Om dette emnet
Dette lærer du
Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om:
- profesjonenes betydning for menneskers opplevelse og trivsel i det bygde landskapet
- profesjonenes historiske utvikling
- fagterminologi
- ulike typer landskap
- faktorer som spiller inn på kvalitet i det naturlige og bygde landskapet
- hvordan et landskap bygges, skjøttes, driftes og vedlikeholdes
- verktøy og metoder
- helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Studentene skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- å registrere, systematisere og formidle observasjoner av det naturlige og bygde landskapet
- å anvende fagkunnskap og fagspråk på praktiske og teoretiske problemstillinger
- å begrunne faglige beslutninger
- å visualisere og kommunisere landskap og anlegg
- å forme terreng
- bruk av utstyr og maskiner i verksted
Studentene skal ha generell kompetanse i:
- å kombinere oppgaveløsing og egen refleksjon i sitt arbeid slik at det fører til læring
- å reflektere kritisk om profesjonens bidrag til en bærekraftig samfunnsutvikling
Læringsaktivitetene gir en innføring i profesjonenes arbeidsmetoder og forutsetter en studentaktiv involvering. Studentene må:
- føre notater og i noen grad referere fra forelesninger og utferder
- tilegne seg fagstoff gjennom selvstudier og proaktiv bruk av veiledning
- delta i drøfting og meningsutveksling om tilegnet fagstoff
- reflektere over, sammenfatte og presentere stoff for andre
- øve på oppgaveforståelse
- anvende fagstoffet, inkludert egne notater i øvinger og oppgaver
- øve i å anvende metoder for registrering og analyse, visuell fremstilling og presentasjon.
- uttrykke kritisk og analytisk tenkning, og helhetsforståelse i prosjektoppgaver
- foreslå tiltak på forelagte, faglige behov
- presentere sine arbeider grafisk og muntlig
- løse oppgaver individuelt, og i samarbeid med andre
- Studentene får veiledning i forbindelse med øvinger og oppgaver individuelt og i grupper. Canvas benyttes for informasjon, forelesningsnotater, linker, oppgaveinnleveringer etc.
Sharky, Bruce G. (2015). Landscape Site Grading Principles: Grading with Design in Mind (1. utg.). Wiley, New Jersey. 297 sider.
Ved semesterstart presenteres øvrig pensum og anbefalt litteratur. Emneprogresjonen følges opp med forelesningsnotater, artikler og lenker på Canvas.
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse
- I mappevurderingen inngår èn eller flere innleveringsoppgaver.
Mappevurdering for Landskapsarkitektur (M-LA) Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått - Det benyttes eksterne sensorer til godkjennelse av vurderingsopplegget eller evaluering av deler av oppgavene.
Studentene må:
- delta i min. 80% av obligatoriske øvinger
- delta i byggeprosjektet alle dager
- delta på obligatoriske utferder
- delta ved gjennomganger
- få alle obligatoriske innleveringsoppgaver godkjent
- gjennomføre sikkerhetsopplæring for bruk av verkstedet og demonstrere dette for kyndig personell
Det blir arrangert en sykkeltur, en byvandring og lokale befaringer i forbindelse med prosjektarbeid. Utgifter til reise må dekkes av den enkelte student.
Ved gjentak av emnet må emnet tas på nytt i sin helhet.
- Anslagsvis 140-170 timer strukturert tid fordelt på forelesninger, øvinger, veiledninger, gjennomganger og utferder.
- M-LA og B-LI. Man må være tatt opp på studieprogrammene landskapsarkitektur eller landskapsingeniør for å følge emnet.
- GSK