JORD200 Jord, vegetasjon og landskap
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Attila Nemes, Line Tau Strand
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:20
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i august. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen.
Om dette emnet
Naturlige jordsmonndannende faktorer; klima, levende organismer; opphavsmateriale; topografi og tid, og i økende grad menneskelige aktiviteter er bestemmende for hvilke jordsmonntyper som utvikles og hvilke kjemiske og fysiske egenskaper som preger jorda. Sentralt i denne sammenhengen er vannets rolle i å danne jord, og skjebnen til vannet når det beveger seg i jorda. I dette kurset vil vi spesielt vektlegge sammenhengen mellom jordmorfologi og tegn på vannregime. Vi vektlegger utvikling av ferdigheter i å beskrive, prøveta og analysere morfologisk, fysiske og kjemiske jordegenskaper. Det å se sammenhengen mellom det vi observerer og analyserer i felt og prøvene vi tar med inn i laboratoriet står sentralt i emnet. Tolkning av disse egenskapene i en landskaps sammenheng er viktig for å løse mange problemstillinger knyttet jords økosystem funksjon/tjenester.
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten kunne utføre en standard jordprofilbeskrivelse, gjennomføre en klassifikasjon av jorda i felt og prøveta jordsmonn for standard kjemiske og fysiske analyser. Studentene skal også utføre en enkel jordsmonnkartlegging og registrere jordvariabilitet. Studentene vil utføre eget laboratoriearbeid for både jordkjemiske og jordfysiske egenskaper. Sluttmålet vil være at studenten skal kunne sette samme og tolke informasjonen fra felt og laboratoriet på en slik måte at det gir innsikt i hvordan disse påvirker jordas ulike økosystemfunksjoner. Gruppearbeid står sentralt i emnet og skal gi trening i samarbeid, studenten skal bli bedre til å diskutere, og verdsette og respektere ulike innspill og kompetanse slik at målet - rapporten - blir bedre og arbeidet blir mer effektivt.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav