IND300 Eksperter i team
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Tor Kristian Stevik
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:For et 5 stp emne må det påregnes 125 timers arbeid.
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet har undervisning/vurdering i januarblokka, .
Om dette emnet
Kurset gjennomføres hovedsaklig som gruppearbeid med veiledning fra faglærer hvor studentene skal arbeide med en tverrfaglig problemstillingen. Aktuelle problemstillinger i kurset tas fra samfunns- og arbeidslivet. I tillegg til gruppearbeidet vil det gis 3-4 forelesninger om temate samarbeidskompetanse. En viktig del av gruppearbeide er en bevistgjøring i forhold til orienterings-, vurderings-, standpunkt- og samarbeidsfasen, hvor at det konkret vil arbeides med kommunikasjon, oppgaveløsning, beslutnongsprosesser og konflikthåndtering. Studentene vil gjennom et slikt gruppearbeid få trening i lytting, stille spørsmål, snakke om ubehagelige tema, personkoflikter, faglig uenighet, gi og motta tilbakemeldinger, samt trene på å forbedre handlingsmønsteret. Samarbeidskompetanse etableres gjennom felles refleksjon over samarbeidet i gruppa, og ved å gi hverandre konstruktiv tilbakemelding.
Dette lærer du
Etter at studenten har gjennomført kurset Eksperter i Team har man kunnskap om kommunikasjon og samarbeidsformer som gjør man bedre istand til å arbeide med tverrfaglige problemstillinger og dermed skape mer helhetlige svar. Dette innebærer at: - Studenten kan formidle egen kompetanse i et tverrfaglig samarbeid, samt anvende egen og andres kometanse for å finne den beste helhetlige løsningen for prosjekt - Studenten skal kunne analysere og reflektere over egen og andres rolle og bidrag i prosjektet, og anvende grunnleggende begrep og metoder fra relevante fagområder
Læringsaktiviteter
Pensum
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav